Eten

Wat is beter voor de lijn: appels of peren?

peren.jpg

We grijpen vaak naar een appel als gezond tussendoortje. Maar wist je dat een peer minder calorieën bevat dan een Elstar-appel? Bovendien bevat een peer meer vezels. Goede redenen om wat vaker af te wisselen!

Je verwacht het misschien niet door de zoete smaak, maar een sappige handpeer bevat verrassend genoeg minder calorieën dan een Elstar, de meest gegeten appel van Nederland. Vooruit, het is geen wereld van verschil (55 tegen 63 calorieën per 100 gram volgens het Nederlands Voedingsstoffenbestand NEVO), maar toch leuk om te weten. En het is niet het enige interessante feitje: als we deze voedingsstoffendatabase nader bekijken, blijkt dat de peer meer voordelen heeft ten opzichte van de appel.

Meer vezels

Peren zijn bijzonder vezelrijke vruchten. Een middelgrote peer bevat zo’n 6 gram vezels, mits je ’m ongeschild eet. Dat is meer dan een appel en best veel als je weet dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vezels 25 tot 30 gram is. Vezels zijn belangrijk om verstoppingen te voorkomen. Bovendien kan een dieet dat rijk is aan vezels het cholesterolgehalte verlagen, wat gezonder is voor je hart.

Meer antioxidanten

We jubelen nog even door over de peer, want ook waar het gaat om het aantal vitaminen en mineralen lijkt hij de Elstar te verslaan. Zo bevat de peer volgens het NEVO meer kalium en magnesium, meer vitamine A (retinol), meer bètacaroteen en ruim twee keer zo veel van het antioxidant luteïne als Nederlands populairste appel.

Appel: meer vitamine C

Maar een beetje relativeren is gepast. Want het gaat om kleine verschillen en de Voedingswaardetabel – een ander overzicht van de energie en samenstelling van voedsel – geeft in sommige gevallen zelfs precies omgekeerde waarden aan, bijvoorbeeld wat betreft het kaliumgehalte. En die appel is natuurlijk ook kerngezond. Dat deze populaire vrucht meer vitamine C bevat dan een peer, daar zijn de samenstellers van de verschillende tabellen het dan wel weer over eens. Gewoon variëren dus. Dan geniet je ook weer meer van die peer.

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Dokter Rutger over het belang van (extra) vitamine D.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant