Eten

Zin in een hartig ontbijt? Zó maak je hartige yoghurt

zin-in-een-hartig-ontbijt-zo-maak-je-hartige-yoghurt.jpg

In ons land pakken we regelmatig een kom yoghurt met muesli en fruit als ontbijt. Maar heb je in de ochtend zin in hartig? Maak dan kennis met de nieuwste ontbijttrend: hartige yoghurt. Deze trend is overgewaaid uit Azië en het Midden-Oosten, waar ze yoghurt al meer dan 4.000 jaar met hartige ingrediënten eten. Het klinkt misschien gek, maar is verrassend lekker.

Women’s Health vertelt hoe je een yoghurtbowl maakt met hartige ingrediënten.

Hartige yoghurt

Als basis voor hartige yoghurt kun je uit verschillende soorten kiezen. Het beste kies je voor een dikkere yoghurt die je goed op smaak kunt brengen, zoals Libanese hangop (labne), Griekse yoghurt, IJslandse Skyr of zelfgemaakte cashewyoghurt.

Extra smaak toevoegen

Breng de yoghurt op smaak met ingrediënten waarvan je weet dat je ze in andere gerechten ook lekker vindt. Kies bijvoorbeeld voor een snufje zout, citroensap, pesto, hummus en verse kruiden als dille, peterselie, bieslook en koriander. Als je houdt van pittig kun je chilisaus of sambal toevoegen. Zo kun je er je eigen draai aan geven. Roer alles goed door en proef of er nog iets ontbreekt. Top het af met verse kruiden, zaden en noten; een heerlijke start van de dag.

Ingrediënten voor hartige yoghurt

Je kunt eindeloos variëren en experimenteren met hartige yoghurt. Probeer eens deze klassieke combinaties:

  • Geroosterde rode biet, avocado, stukjes walnoot en verse munt
  • Cherrytomaten, groene pesto, olijven en pijnboompitten
  • Zoete aardappel, geroosterde aubergine, koriander en olijven
  • Geroosterde pompoen, chilivlokken, limoensap, koriander en venkelzaad
  • Avocado, komkommer, geroosterde havermout en hummus
  • Gerookte zalm of garnaaltjes, citroensap, verse dille en peper

Olijfolie

Met olijfolie maak je je hartige yoghurt helemaal af. En het is nog gezond ook! Olijfolie bevat namelijk enkelvoudige onverzadigde vetzuren die onder andere je bloeddruk in balans helpen en het risico op hart- en vaatziekten helpen verkleinen.

Heb je geen zin om zelf te experimenteren? Steeds meer ontbijt- en lunchtentjes hebben hartige yoghurt op het menu staan.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Margriet Extra 6

Ga je binnenkort op vakantie en zoek je nog leesvoer voor op het strand? Of blijf je thuis, maar wil je wel lekker in de vakantiestemming komen? Ga dan snel naar de winkel, waar de nieuwste Margriet Extra op je ligt te wachten. En die staat volledig in het teken van: Zomer! Ook online te bestellen zonder verzendkosten via deze link.

Ook interessant