Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Is groentechips wel écht een gezonde knapperige snack?

groentechips.jpg

Groentechips, het lijkt een ideale oplossing. Toch lekker knapperig, maar wel gemaakt van groenten. Een gezonde snack zou je zeggen, maar niets is minder waar. Achter dit gezond ogende tussendoortje – of liever gezegd ‘in’ – schuilt net zoveel vet als in aardappelchips.

En dat niet alleen. Er zitten ongeveer 500 kilocalorieën per 100 gram in groentechips. Net als in aardappelchips dus.

‘Evenveel calorieën’

Je zou denken dat chips gemaakt van rode biet, wortel of kikkererwten veel gezonder is dan normale chips, maar dan hou jezelf voor de gek. Het klinkt misschien gezonder, maar uiteindelijk is een aardappel – waarvan reguliere chips gemaakt worden – ook gewoon een groente. Het heeft alles te maken met de bereidingswijze van dit krokante snackje. “Je zou het niet zeggen, maar groentechips bevat bijna evenveel calorieën als ‘normale’ chips”, zegt Elif Stepman van nationale voedselwaakhond foodwatch. Dat is dus een behoorlijke tegenvaller.

Lees ook:
Déze 12 tussendoortjes passen perfect binnen een koolhydraatarm dieet

Addertje onder het gras

Chips die in de oven zijn gebakken in plaats van in de frituur, zijn vaak minder vettig, dus dat is al een pré. En door het frituren van chips gaat een deel van de vitamines uit de groente verloren en dat willen we niet. Waar je ook mee de mist in kunt gaan is het ‘lekkerder maken’ van de groentechips. Er worden vaak meer ingrediënten aan toegevoegd in de vorm van suikers, en dat maakt het ook ongezonder. Terwijl bij aardappelchips niets meer in de zak zit dan aardappel, olie en zout.

Lees ook:
Door déze truc blijft je chips extra lang knapperig

Zout in groentechips?

Hoe zit het dan met het zoutgehalte in groentechips. Net als in gewone chips zit er in groentechips veel zout, ongeveer 1,25 gram per 100 gram. Het advies van de gezondheidsorganisatie WHO luidt om maximaal 5 gram zout per dag te consumeren. Daar zit je dan al snel aan met een handjevol groentechips – of een paar handjes. Brenda Hesselink, woordvoerder van de Hartstichting, zegt dat ‘iedere 5 gram zout per dag extra, in verband wordt gebracht met een 14 procent hoger risico op hart- en vaatziekten en een 23 procent hoger risico op een beroerte’. “Wanneer we dagelijks 3 gram zout minder zouden eten, kunnen jaarlijks in Nederland vijftienhonderd sterfgevallen en zesduizend nieuwe gevallen van hart- of vaatziekten voorkomen worden.”

Het maakt dus vrij weinig uit of je nou chips eet van aardappel of rode biet. Tenzij je gewend bent geraakt aan je krokante groentehapje en je het ook nog eens lekkerder vindt. En je weet: geniet, maar alles met mate.

Bron | Nu.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant