Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

4x groente- en fruitschillen waar je heerlijk mee kunt koken

groente-en-fruitschillen.jpg

Groente- en fruitschillen gooien we meestal direct weg. Ze worden dan ook door velen als afval gezien, maar dat is eigenlijk hartstikke zonde. Want je kunt met sommige schillen namelijk de lekkerste gerechten maken – mits je weet hóe. We geven je hier de juiste handvatten om een succesvol maal van schillen te maken.

Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Want je maakt een extra gerecht van groente-en fruitschillen die je normaliter gewoon zonder pardon in de groene bak zou gooien. Win-win dus!

Kiwischillen

De schil van de kiwi zit vol haartjes, waardoor deze er in eerste instantie niet heel aantrekkelijk uitziet. Zonde, want de schil bevat drie keer zo veel vezels als het vruchtvlees van de kiwi zelf. Met de schil kun je niet direct een heel gerecht maken, maar je kunt het prima gebruiken als ingrediënt in een gezonde, groene smoothie. Extra fijn: er zit van nature veel vitamine C, B en E in, waardoor je weerstand direct een flinke oppepper krijgt.

Aardappelschillen

Aardappels, piepers… we eten ze veel in Nederland. En dat is een goede gewoonte, want aardappels zijn een goede bron van allerlei belangrijke vitamines en mineralen. Zo zit er onder andere heel veel vitamine B, vitamine C, ijzer, calcium en potassium in. Dit zit ook in de schil, maar die halen we er meestal juist af. Hartstikke zonde! Je kunt de schil er gewoon omheen laten, of van de schillen zelf iets lekkers maken.

Namelijk: huisgemaakte chips! Zo doe je dat: doe de schillen in een kom met een beetje olie en zout en doe ze 20 à 30 minuten in de oven op 200 °C totdat ze lekker knapperig zijn. Schep tussendoor even om, zodat beide kanten knapperig en bruin worden. Heerlijk!

Lees ook:
Vijf redenen waarom aardappelen juist heel gezond zijn

Citroenschillen

Ook de citroenschil hoort in het rijtje thuis van groente- en fruitschillen die we niet zomaar moeten weggooien. En dat is niet zonder reden: de schil van een citroen bevat een hoge hoeveelheid antioxidanten en vitaminen. Uit de hand is de zure schil niet lekker, maar het kan perfect dienen als geraspte garnering over een salade, smoothie of baksel met bijvoorbeeld chocolade. Houd je wel van zuur? Dan kun je ook een flink stuk citroen met schil toevoegen aan je smoothie. Dat geeft het nét even die extra zure twist, voor een extra opkikker.

Radijsbladeren

De bladeren van radijzen worden meestal zonder nadenken in de groene bak gestopt, om alleen de radijsjes zelf te gebruiken door een salade bijvoorbeeld. Maar het blad kun je voor diezelfde salade gebruiken! Bladeren van radijzen zijn namelijk hartstikke lekker en een prima vervanging voor ijsbergsla of rucola. De smaak ervan is zelfs vergelijkbaar met rucola: iets nootachtig en pittig.

Bron | Bedrock
Beeld | Getty Images

Ook interessant