Eten

Waarom bloemkoolpizza niet gezonder is dan het origineel…

delicious-zoodles-with-mushrooms-and-pomegranate-seed.jpg

Vervang jij ook wel eens pastaslierten voor courgettini? Of eet jij regelmatig een pizza met een bodem van bloemkool, omdat je denkt dat je dan gezonder eet? Dan zou je weleens veel meer calorieën binnen kunnen krijgen dan wanneer je de de ‘gewone’ variant eet…

Anno 2018 hoef je geen kookboek open te slaan in de hoop dat er wordt gesproken over een smakelijke pasta of rijkbelegde sandwich. Het moge duidelijk zijn: koolhydraten zijn de vijand. Maar zijn die wraps gemaakt van bieten, lasagnebladen gemaakt van pompoen en broccolirijst wel écht zo gezond?

Bewerkte producten

De koolhydraatarme varianten zijn in korte tijd zo populair geworden, dat ze tegenwoordig in bijna elke supermarkt te verkrijgen zijn. Omdat de producten gemaakt zijn van groenten, bevatten ze een stuk minder koolhydraten dan de oorspronkelijke varianten gemaakt van granen. Maar dat wil niet altijd zeggen dat ze ook echt gezonder zijn, stelt Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU in Amsterdam. “Deze producten zijn heel erg bewerkt. Als er ergens groente in zit wil dat nog niet zeggen dat het product dezelfde gezonde eigenschappen heeft als de groente die erin zit”, vertelt hij aan omroep Max.

Weinig groente

“Zo is zuivel bijvoorbeeld in de basis ook heel gezond. Maar als je er Fristi of Chocomel van maakt, niet meer. De hoeveelheden suiker, zout en calorieën gaan omhoog, maar de hoeveelheid goede stoffen, zoals vezels en eiwitten gaan in de regel juist omlaag.” Bovendien bevatten veel van deze producten in werkelijkheid maar weinig groenten. “Neem nou groentebroodjes. Die wegen ongeveer 70 gram, waarvan 35 procent uit groente bestaat. Dat komt neer op zo’n 24,5 gram groente per broodje. Wanneer je er 2 eet, krijg je 60 gram groente binnen. Dat staat gelijk aan 4 snoeptomaatjes.”

Overconsumptie

Daarnaast kleeft er volgens Seidell nog een ander groot risico aan de vervangers. “De kans op overconsumptie van deze ‘groenten’ producten is groot. Je denkt al snel, ik neem er lekker nog één, want het is toch gezond”, stelt de wetenschapper.

Toch zijn niet alle alternatieven volgens Seidell slecht. Courgette spaghetti en bloemkoolrijst zijn volgens hem wél gezond. “Maar bloemkoolpizzabodems kun je beter laten staan. Deze bevat veel tarwebloem, dat ook gebruikt wordt bij de bereiding van een reguliere pizzabodem en is ongeveer even gezond als witbrood.”

Lees ook
Nieuw onderzoek: zó ongezond is het om je ontbijt over te slaan

 

Bron| Tijd voor Max
Beeld| iStock

Ook interessant