Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Groene smoothie met spinazie

groene-smoothie-met-spinazie.jpg

Maak een gezonde smoothie met al het goede van spinazie!

Deze bladgroente van Nederlandse bodem is van maart tot en met augustus verkrijgbaar op de markt, bij de boeren en in de supermarkt. Deze groene blaadjes zitten boordevol vitamine K en magnesium, wat botten gezond houdt. Dankzij de aanwezige vitamine B6 en C krijgt ook ons humeur een boost. Deze spelen namelijk een grote rol bij het aanmaken van neurotransmitters.

Let op: spinazieblaadjes rijk aan nitraat. Door het bewaren, bereiden of het eten van nitraatrijke groente wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet. Nitriet is sneller schadelijk en kan omgezet worden in kankerverwekkende nitrosaminen. Probeer je portie nitraatrijke groenten te beperken tot twee per week.

Kopen en bewaren
Let bij deze groene blaadjes vooral op de kleur en stevigheid. Felgroen en lekker stevig; daar ben je naar op zoek. Vermijd vooral de sladderige bladeren met donkere plekken. Bewaar deze maximaal drie tot vier dagen in de koeling.

Bereiden
Was de spinazie zorgvuldig voor gebruik om alle zandkorreltjes ertussenuit te krijgen. Ook gewassen spinazie kan nog een opfrisbeurt gebruiken. Je kunt de balderen in een salade gebruiken of opwarmen:

Koken: 5 minuten
Roerbakken: 5 minuten
Stomen: 10 minuten

Groene smoothie
250 ml perensap
125 ml magere yoghurt
1 banaan
handvol spinazie

Mix alle ingrediënten in een blender en geniet van je verkoelende smoothie!

Ook interessant