Eten

Groene bananen: wel of niet eten?

groene-bananen.jpg

Bananen zijn natuurlijk het állerlekkerst als ze rijp zijn. Maar wist je dat groene bananen veel meer vezels bevatten? Hierdoor zijn ze eigenlijk gezonder dan rijpe bananen. Al kunnen sommige mensen er wel winderig van worden.

Groene bananen bestaan voor bijna tachtig procent uit zetmeel. Nu denk je misschien: zetmeel, daar word je toch dik van? Maar het zetmeel in onrijpe bananen kan niet door je darmen worden verteerd (het wordt daarom ook wel ‘resistent zetmeel’ genoemd), waardoor het hetzelfde gezonde effect heeft als de voedingsvezels in bijvoorbeeld volkorenbrood en groenten.

Goede stoelgang en minder kans op ziekten

Van voedingsvezels is bekend dat ze voor een goede stoelgang en een vol gevoel zorgen. Het eten van vezelrijke voeding zou zelfs de kans op hartziekten, darmkanker, borstkanker en diabetes type 2 verkleinen. Tijdens het rijpingsproces wordt het stoelgangbevorderende zetmeel in een banaan echter langzaam omgezet in fruitsuiker. Een rijpe banaan bevat nog maar één procent zetmeel; een schijntje vergeleken met een groene banaan!

Rijk aan pectine

Verder zijn groene bananen rijk aan pectine, een type niet-fermenteerbare vezel die er onder andere voor zorgt dat het fruit stevig blijft. Behalve een verzadigende werking, hebben deze natuurlijke vezels nóg een voordeel: ze kunnen het slechte LDL-cholesterol verlagen, wat goed is voor je bloedvaten. De hoeveelheid pectine breekt langzaam af naarmate een banaan rijper wordt, waardoor hij steeds zachter wordt.

Net zoveel vitaminen als een rijpe banaan

En hoe zit het dan met de hoeveelheid vitaminen en mineralen? Helaas is de voedingswaarde van onrijpe bananen niet in het Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO) terug te vinden, maar volgens voedingskundige Hrefna Palsdottir van Authority Nutrition bevatten groene bananen waarschijnlijk net zoveel gezonde vitamientjes als de gele. Dat betekent dat ze boordevol kalium, fosfor en vitamine C zitten. De banaan is bovendien een nauwelijks te overtreffen bron van vitamine B6!

Opgeblazen gevoel

Is er dan niks op de groene banaan aan te merken? Toch wel. Tijdens het fermentatieproces van het zetmeel in de dikke darm komen gassen vrij die soms voor buikpijn en winderigheid kunnen zorgen. Mensen met het Prikkelbare Darm Syndroom, of die regelmatig last van een opgeblazen buik hebben, blijken vaak ook niet zo goed tegen bepaalde vezels te kunnen. Als jij ook darmongemakken ervaart na het eten van een onrijpe banaan, kun je beter voor een gelere banaan kiezen.

Half zoet ook goed

Wil je wel die gezonde voedingsvezels en toch een lekkere, zoete banaan? De hoeveelheid zetmeel en pectine neemt tijdens het rijpingsproces geleidelijk af, dus een gele banaan die nog een beetje groen is, bevat nog altijd meer voedingsvezels dan een volrijpe banaan.

Bron | Authority Nutrition, Voedingscentrum

Ook interessant