Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Dít zijn de (on)gezondste oliesoorten om mee te bakken

oliesoorten.jpg

Olijfolie, zonnebloemolie, kokosolie: het supermarktschap staat vol met verschillende soorten olie. Allemaal hebben ze voor- en nadelen. Welke oliesoorten zijn nu eigenlijk het (on)gezondst? En hoeveel mag je ongeveer gebruiken?

We vroegen het aan diëtist Desiré van der Kruk.

(On)verzadigde vetten

Een fles olijf- of zonnebloemolie is onmisbaar in de keuken. Je kunt olie niet alleen gebruiken om mee te bakken, maar ook om koude gerechten zoals salades mee op smaak te brengen. Olie bestaat uit vet, wat heel ongezond klinkt, maar niet is. “Mensen denken vaak dat je van olie dik wordt, omdat er vet in zit. Maar plantaardige olie bestaat vooral uit gezonde onverzadigde vetten en die heb je gewoon nodig. In het kort komt het erop neer dat te veel verzadigde vetten, die bijvoorbeeld in koekjes, gebak of roomboter zitten, je cholesterol verhogen. Dat is anders bij onverzadigde vetten, die het risico op hart- en vaatziekten juist verlagen.”

Gezondste oliesoorten

Welke oliesoorten het gezondst zijn, is moeilijk te zeggen volgens Van der Kruk. “Bij groenten is dat ook lastig, omdat ze allemaal net andere voedingsstoffen bevatten. Plantaardige olie bestaat uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals omega 3 en omega 6. De verhouding tussen deze vetzuren is per oliesoort net iets anders. Dat is goed te zien in het overzicht hieronder. Zo bevat olijfolie voornamelijk enkelvoudig onverzadigde vetzuren en zit zonnebloemolie vol met meervoudig onverzadigde vetzuren (omega 6).” Welke plantaardige olie je gebruikt, maakt volgens Van der Kruk niet zoveel uit. “Zeker als je een gezond eetpatroon aanhoudt en genoeg vis en noten eet. Dan krijg je de juiste verhouding omega 3- en omega 6-vetzuren binnen.”

Lees ook:
Déze 5 dingen kun je beter niet doen met olijfolie

Let op het rookpunt

Een populaire, maar minder gezonde optie is kokosolie. “Daarin zit nog meer verzadigd vet dan in roomboter. Als je daar te veel van binnenkrijgt, verhoogt het je cholesterol. Gebruik kokosolie niet dagelijks, maar met mate, net als een frietje bijvoorbeeld.” Waar je ook op moet letten is het rookpunt van verschillende oliesoorten. Dat is de temperatuur waarop olie begint te verbranden en te roken. “Dat is heel ongezond, want dan komen er schadelijke stoffen vrij die kankerverwekkend zijn. Je kunt extra vierge olijfolie bijvoorbeeld wel gebruiken in salades of om mee te bakken, maar liever niet om te frituren.” En hoeveel plantaardige olie mag je dan gebruiken? “Ongeveer een eetlepel per persoon per dag. Dus voor een gezin van vier gebruik je ongeveer vier eetlepels om mee te bakken”, aldus Van der Kruk.  

Beeld | Getty Images

Ook interessant