Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Dit zijn de verrassende gezondheidsvoordelen van paprika

dit-zijn-de-verrassende-gezondheidsvoordelen-van-paprika.jpg

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is. Voldoende groente en fruit, genoeg vezels, koolhydraten en gezonde vetten… Maar wist je dat het ook een slim idee is om wat vaker paprika te eten? Daar zitten namelijk tal van gezondheidsvoordelen aan.

Zo zit er meer vitamine C in paprika dan in een sinaasappel.

Bron van vitamine C

Laten we daar dan maar direct mee beginnen, want die hoge dosis vitamine C in paprika maakt het tot een onwijs gezonde groente. Al helemaal nu de zon minder schijnt en virussen op de loer liggen, doe je er dus goed aan wat vaker paprika door je salade of pasta te doen. Met een halve rode paprika krijg je al ruimschoots de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen.

Mooie huid

Deze vitamine is niet alleen goed voor het behouden van een sterk immuunsysteem, want ook is vitamine C goed voor je huid. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat je huid genoeg collageen aanmaakt. Dit is een een structuureiwit dat deel uitmaakt van je huid, dat ervoor zorgt dat je huid stevig en sterk blijft. Het kopen van dure smeersels is dus niet nodig, vaker een paprika eten kan al wonderen doen.

Wapen tegen hart- en vaatziekten

Maar er is meer. Want wanneer je geregeld paprika’s eet, wapen je jezelf ook tegen hart- en vaatziekten. Dat komt omdat er van nature veel kalium in de vrolijk gekleurde groenten zit. Een hogere kaliuminname kan namelijk helpen om je bloeddruk gezond te houden, wat de kans op dergelijke ziektes flink vermindert. En ook zitten er veel antioxidanten in, die bijdragen om je om je hart- en bloedvaten gezond te houden.

Betere opname van ijzer

Ook als je last van bloedarmoede hebt, doe je er goed aan vaker paprika’s te eten. Niet omdat er van nature veel ijzer in de groente zit, maar wel omdat de hoge dosis vitamine C erin helpt om ijzer uit andere – voornamelijk plantaardige – voeding beter op te nemen.

Weinig calorieën

Tot slot: wanneer je aan de lijn doet, zijn paprika’s een slimme keuze. Ze zullen je niet helpen om plots een lager getal op de weegschaal te zien staan, maar vormen wel een ideale snack. Een paprika bevat namelijk maar weinig calorieën: 32 per stuk. Serveer het met wat schijfjes komkommer en hummus, en je hebt een heerlijk, verantwoord én licht tussendoortje.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | Puursuzanne
Beeld | iStock

d

Ook interessant