Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Waarom je vaker een kopje bottenbouillon zou moeten drinken

waarom-je-vaker-een-kopje-bottenbouillon-zou-moeten-drinken.jpg

Lig je ziek op bed? Dan grijp je vast al snel naar vitaminepillen en heel veel sinaasappels. Maar wist je dat je ook bottenbouillon kunt inzetten als remedie? Het is zelfs aan te raden om het dagelijks drinken, want dat brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee.

Zo zit er per kopje maar liefst 20 gram proteïne in.

Bouillon vs bottenbouillon

Verwar bottenbouillon echter niet met gewone bouillon, want daar zit wel degelijk een groot verschil tussen. “Bottenbouillon wordt gemaakt door botten van kip, rundvlees of kalkoen te koken. Het wordt meestal meer dan 24 uur gekookt”, vertelt voedingsdeskundige Brittany Modell aan Women’s Health. “Gewone bouillon is meestal water gestoofd met groenten en botten van dieren. De kooktijd voor bouillon is meestal korter, en heeft een stuk minder gezondheidsvoordelen.”

Eiwitten

Maar wat maakt het dan zo gezond? Nou, niet op de laatste plaats omdat er heel veel proteïne in bottenbouillon zit. Door de langere kooktijd kan het kraakbeen in de botten en bindweefsels van het vlees worden afgebroken tot collageeneiwit. “Een kopje bottenbouillon kan tot 20 gram eiwit bevatten”, zegt diëtiste Lauren Slayton.

Vitamines en mineralen

“Het bevat ook een heleboel andere vitamines en mineralen, waaronder calcium, magnesium en fosfor. In het merg van de botten zit veel vitamine A, vitamine K2 en omega 3 & 6 vetzuren. Ook zit er veel van de mineralen ijzer, selenium, zink, boron en mangaan in. En in het bindweefsel van de botten zit weer veel glucosamine en chondroïtine, een stof die vaak gebruikt wordt in medicijnen tegen reuma en gewrichtspijn.

Zo maak je het

Het moge duidelijk zijn: je mag wel vaker een kopje van deze bouillon drinken. En het leuke is dat je het heel gemakkelijk zelf kunt maken. Hoe? Simpel. Allereerst is het belangrijk om de juiste botten te gebruiken, bij voorkeur botten van biologische, grasgevoerde dieren. Bij de botten moet naast vlees (zoals rib) ook schenkel en mergpijp zitten.

  1. Zet de schenkel en mergpijp in een pan met geruim water, en doe daar een scheut azijn bij. Laat dit een uur staan.
  2. Braad de botten met vlees goudbruin en voeg dit toe aan de schenkel en mergpijp.
  3. Voeg naar smaak nog wat grofgesneden groenten zoals wortel, prei en ui toe.
  4. Voeg vervolgens zo veel water toe dat alle ingrediënten onder water staan en breng dit aan de kook.
  5. Tijdens het koken ontstaat er een schuimlaag op het water, schep dit eraf.
  6. Haal de botten eruit en giet het vocht door een zeef zodat er een heldere bouillon overblijft.
  7. Voeg naar smaak wat zout toe, en klaar is je eigengemaakte bottenbouillon!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, aHealthylife
Beeld | iStock

d

Ook interessant