Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zó maak je een gezonde(re) keuze bij de ijskraam

zo-maak-je-een-gezondere-keuze-bij-de-ijskraam.jpg

Nu de temperaturen stijgen is het heerlijk om te genieten van heerlijk koud ijsje. Nu is een ijsje niet de meest gezonde keuze, maar af en toe een ijsje eten kan geen kwaad. Hoe maak je nou een gezondere keuze bij de ijskraam?

We geven je een aantal tips.

Gezondere keuze bij de ijskraam

Volgens Jasper de Vries van het Voedingscentrum past het eten van ijsje prima binnen een gezond eetpatroon. Er is uiteraard wel een verschil in wat je precies kiest, want de calorieën kunnen snel oplopen. Maar áls je dan eenmaal bij de ijskraam staat, hoe maak je dan een gezondere keuze? Neem de volgende tips mee als je bij de ijskraam staat.

1. Hoorntje of bakje

Voordat je een smaak kunt uitkiezen, moet je een keuze maken tussen een hoorntje of een bakje. Een hoorntje bevat, afhankelijk van het gewicht, 45 tot 75 calorieën en een bakje natuurlijk niks.

Lees ook:
Wat is gezonder: plantaardig ijs of ijs gemaakt van koemelk?

2. Smaak

Vraag jezelf af in welke soort ijs je het meeste trek hebt, want de keuze is reuze! Heb je zin in frisse, fruitachtige smaken zoals citroen sorbetijs of aardbeien sorbetijs? Dan maak je de gezondste keuze. Een bolletje sorbetijs bevat namelijk 40 calorieën. Sorbetijs is gebaseerd op water in plaats van zuivel. Yoghurtijs bevat 70 calorieën en roomijs 100 calorieën. De Vries vertelt aan NU.nl dat roomijs relatief veel verzadigd vet en suiker bevat.

3. Proeven

Als je twijfelt tussen een aantal smaken, kun je gewoon vragen of je het mag proeven. Veel ijszaken vinden dit helemaal niet erg om je een klein lepeltje ijs te laten proeven. Zo kun je geen spijt krijgen van je keuze! Zonde (van de calorieën) om een ijsje te ‘moeten’ opeten als je het eigenlijk niet lekker vindt.

4. Calorieën

Sta je in de supermarkt en heb je zin in een ijsje? Van laag naar hoog vind je hier het aantal calorieën van de meeste bekende ijssoorten:

  • Raket: 40 kcal
  • Bolletje (50 gram) sorbetijs: 40 kcal
  • Festini perenijsje: 50 kcal
  • Split: 85 kcal
  • Bolletje yoghurtijs: 70 kcal
  • Calippo cola: 90 kcal
  • Solero: 98 kcal
  • Bolletje roomijs: 100 kcal
  • Twister: 103 kcal
  • Mars Ice Cream: 140 kcal
  • Toef softijs (75 gram): 154 kcal
  • Cornetto Classic: 233 kcal
  • Magnum Almond: 272 kcal

Heb je geen ijskraam in de buurt, geen tijd om naar de supermarkt te gaan, maar tóch zin in een ijsje? Dan tipt het Voedingscentrum om zelf thuis ijs te maken om het zo gezond mogelijk te houden. Maak yoghurtijs of ijs van puur fruit. Wat denk je bijvoorbeeld van deze frisfruitige ijssandwich van aardbeien-bananenijs met watermeloen als ‘wafels’ of déze dame blanche light die je zonder schuldgevoel kunt eten.

Heb je al trek gekregen in ijs? Ren naar de supermarkt of sluit achteraan voor je favoriete ijs bij de ijskraam.

Bron | ELLE Eten, NU.nl
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant