Eten

Gezonde traktaties

gezonde-traktaties.jpg

Op een gegeven moment heb je die pakken met koekjes wel gezien. Probeer eens een nieuwe en vooral gezonde traktatie te presenteren!

Jij hebt het natuurlijk niet altijd in de hand. Collega’s zorgen vaak voor verleiding in de vorm van wat minder gezonde traktaties. Ook hier kun je slimme keuzes maken!

Beleefd weigeren
De sociale druk rondom trakteren kan soms hoog oplopen: ‘Jij kan het toch wel hebben?’ zeggen je collega’s dan. Geef in dat geval een reden waarom je vandaag even niet zo veel wilt eten. ‘Nee, ik heb al heel veel gegeten vandaag’, of ‘Nee, ik heb de laatste tijd al heel veel taart gehad, volgende keer weer’. Mensen leggen zich hier sneller bij neer dan bij een gewoon ‘Nee, dankjewel.’

Kleinere traktatie
Deel je stuk taart met een collega. Helemaal niet raar, er is altijd wel iemand te vinden met hetzelfde dilemma als jij. Of sla die dag een andere snack over. Had je eigenlijk ook nog een voorverpakte mueslireep of een rozijnkoek liggen? Laat deze dan gewoon liggen om de minder gezonde traktatie te compenseren.

Gezonde keuzes
Is er keuze? Kies er dan een gezondere traktatie die wat minder calorieën levert en misschien nog wat nuttige voedingsstoffen, bijvoorbeeld: kwarktaart, vruchtenvlaai of kruimelvlaai. Misschien kun je ook kiezen voor een kleinere traktatie zoals een petit-four of soesje.

Eigen traktaties
Met de juiste presentatie kan alles wat je normaal niet eet als een traktatie worden beschouwd. Denk ‘out-of-the-box’. Misschien maak jij wel de beste tomatensoep van het Westelijk halfrond en wil je die iedereen bij de lunch laten proeven. Wens je collega’s het beste toe met Chinese gelukskoekjes met een spreuk er in. Of maak voor een warme dag zelf yoghurtijsjes met stukjes fruit er in.

Het hoeft zelfs niet eetbaar te zijn. Met een klein gelukspoppetje, een boekenlegger, presse-papier of sleutelhanger kun je ook volwassenen blij maken. Als je handig bent kun je dit soort dingen ook zelf maken, voor een extra persoonlijke touch.

Gezonde traktatie-ideeën:
• Fruitprikkers: satéprikkers met stukjes fruit (eventueel om-en-om met wat marshmallows)
• Groenteprikkers: satéprikkers met verschillende soorten snackgroente
• Zakjes zoute of zoete popcorn
• Waterijsjes
• Mini-krentenbollen
• Kleine slagroomsoesjes

Bron: Voedingscentrum
Chantal van der Leest

Ook interessant