Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

9 alternatieven voor rijst en aardappelen

gezonde-granen.png

Wordt het gort of kamut vanavond? Of toch maar quinoa? Er zijn eindeloos veel varianten op rijst, brood of aardappels voor ontbijt, lunch én avondeten. Margriet zet 9 gezonde alternatieven op de menukaart, inclusief recept!

Gierst

Gierst is glutenvrij, vezelrijk en voedzaam. Rijk aan ijzer en koper en een goede bron van vitamine B1 en B6. Gebruik het eens in de taboulé of in pilav.

Rogge

Rogge kennen we als hoofdbestanddeel van roggebrood, is geschikt als vervanger rijst.

Gort

Gort is gepelde gorst en is ook een goede rijstvervanger. Heerlijk om bijvoorbeeld een risotto mee te maken.

Kamut

Kamut is net als spelt een oergraan. Het heeft een rijke, boterige smaak, bevat 20 tot 40 % meer eiwitten, vetten, aminozuren, vitaminen en mineralen dan gewone tarwe, én is lichter verteerbaar.

Quinoa

Quinoa heeft een nootachtige smaak, is glutenvrij, licht verteerbaar en zit bomvol voedingsstoffen. Heerlijk door salades, maar ook prima als ontbijt met fruit, noten, melk en honing.

Spelt

Spelt is een licht verteerbare graansoort die weinig gluten bevat. Spelt en speltbloem zijn geschikt voor allerlei gerechten waar je normaal gesproken tarwe(bloem) voor gebruikt: brood, pasta, pannenkoeken, koekjes en pizza.

Amaranth

Amaranth is eigenlijk geen graan maar een zaad en daardoor glutenvrij. Het is eiwitrijk en een goede vervanger van rijst. Door amaranth te koken, krijgt het een zachte, smeuïge structuur.

Boekweit

Boekweit bevat geen gluten en is een van de beste plantaardige eiwitbronnen. Boekweitmeel is bekend van de blini’s (Russische pannenkoekjes). In geroosterde vorm heet boekweit ‘kasha’.

Havermout

Havermout is supergezond. Lekker om je dag mee te beginnen in een cruesli of een shake. Op een havermoutontbijt kun je de hele dag vooruit, want de koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen.

couscous-ontbijtOntbijten met couscous

Wat heb je nodig?
– 250 ml melk
– 2 el geraspte kokos
– 200 g couscous
– 25 g roomboter
– 2 bananen
– 1/2 sinaasappelen
– 200 g bosbessen
– 2 el geroosterde geschaafde amandelen
– 1 el honing
– 1 tl kaneel

Zo maak je het!
Verwarm de melk met de helft van de kokos en breng tegen de kook aan. Laat de melk 10 min. afkoelen. Schenk 200 ml kokend water over de couscous, roer de boter erdoor en laat 5 min. wellen. Snijd de bananen in plakjes en knijp de halve sinaasappel uit boven de plakjes banaan. Serveer de couscous met de kokosmelk en het fruit. Bestrooi met de rest van de kokos en de geschaafde amandelen, druppel er wat honing over en bestuif met kaneel.

Bereidingstijd: 20 min. 

cover36Meer recepten?

Meer recepten met deze gezonde granen vind je in Margriet 36. Koop ‘m deze week nog in de winkel of bestel online.

Ook interessant