Eten

3 x gezonde dressings

gezonde-dressings.jpg

Een heerlijke caesar salade met een romige dressing is enorm genieten. Hoewel het woord salade erin voorkomt, is het toch niet zo gezond als je denkt. De dikmaker van dit maaltje vermomt zich als een witte saus die langzaam van de bladeren drupt. Laat die extra kilo’s achterwege door met één van deze dressings een nóg gezondere salade te maken.

1. Wortelsapje

Je zou er in eerste instantie misschien niet aan denken, maar een wortelsapje is een goede vetvrije basis voor een dressing. Geniet van de zoetheid van de natuur en voeg naar smaak een zuurtje toe in de vorm van azijn of citroensap. Breng het uiteindelijk op smaak met wat kruiden, zout en peper. Ben jij een echte zoetekauw? Voeg dan een zoetje toe in de vorm van honing.

2. Romige vinaigrette

Olijfolie zit vol vetten, maar wel de gezonde vetten. Het zit namelijk vol met omega vetzuren en bevat ook nog eens vitamine E. Met wat olie, azijn, mosterd en kruiden kom je al een heel eind!

3. Yoghurtdressing

Een magere griekse yoghurt doet wonderen voor een gezonde dressing. Dat saaie oliemengsel wordt ineens getransformeerd tot een friszure roomsaus. Breng het op smaak met lekkere kruiden als peterselie, een scheut azijn en geef het wat pit door teentjes knoflook toe te voegen. Peper, zout en een scheut olijfolie maken het helemaal af.

Extra gezonde tip! Voor een gezonde en toch romige variant van de traditionele caesar dressing kun je de vette mayonaise vervangen door een avocado. Verdun de avocadodressing met een scheutje sap.

Ook interessant