Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Déze 10 gezonde alternatieven voor je favoriete snacks helpen met afvallen

deze-10-gezonde-alternatieven-helpen-met-afvallen.jpg

Er liggen zó veel verleidingen in de schappen van de supermarkt: sauzen, rijst, pasta’s, pannenkoeken, ijs, broodbeleg en nog veel meer. Maar wist je dat je deze calorierijke voedingsmiddelen makkelijk kunt omturnen tot gezonde alternatieven? De truc is: denk in groenten.

Gezondheidsnet deelt 10 gemakkelijke én lekkere gezonde alternatieven die helpen met afvallen.

1. Mayonaise – kwarkdip

Een sausje bij je friet of bij een groentesnack is altijd lekker. Omdat mayonaise veel calorieën bevat en vet is kun je beter voor één van de gezonde alternatieven gaan. Kies bijvoorbeeld hummus of maak zelf een caloriearm sausje van magere kwark of Griekse yoghurt met zout en peper, verse fijngeknipte kruiden (bieslook of peterselie), citroensap en eventueel een uitgeperst teentje knoflook.

2. Pasta van groenten

Je kunt heel gemakkelijk zelf courgette- of wortelspaghetti maken met een spirelli of kaasschaaf. Lekker bij een pasta pesto met kip of een bolognesesaus. Ook kun je het in blokjes snijden in plaats van penne of farfalle. Dit scheelt enorm in calorieën en koolhydraten. Probeer déze spaghetti van courgette eens.

3. Rijst van bloemkool of broccoli

In rijstgerechten zoals nasi of curry kun je koolhydraatrijke witte rijst geheel of deels vervangen door gemalen bloemkool of broccoli. Het is kant-en-klaar te koop in het vers- of vriesvak, maar je kunt het ook zelf maken. Snijd de groenten grof en stop het in de keukenmachine zodat het fijn wordt. Je kunt het rauw eten, maar even opbakken in wat olijfolie is wat lekkerder.

Lees ook
Zóveel calorieën zitten er in een stukje sushi (en zo houd je het gezond)

4. Hamburgers tussen portobello’s

Een hamburger hoef je niet per se te serveren op een broodje, maar kun je ook serveren op één of tussen twee gebakken portobello’s. Grill de supergrote champignons samen met de hamburgers gaar, bestrooi ze met peper en zout en beleg met sla, plakjes tomaat en de hamburger óf groenteburger.

5. Friet – groentefriet

In plaats van gewone patat kun je ook groentefriet op tafel zetten. Je kunt groentefriet heel lekker en gemakkelijk maken met bijvoorbeeld wortel, pastinaak, zoete aardappel en knolselderij. Schep de schoongemaakte en in frietgrootte gesneden groenten om met twee eetlepels zonnebloem- of olijfolie, wat paprikapoeder en zout. Leg het vervolgens op een bakplaat met bakpapier en bak de groenten in ongeveer 25-30 minuten gaar in een oven van 200 °C. Lekker met de kwarkdip van punt 1.

6. Stamppot van groenten

Stamppot is van nature niet ongezond. Toch kun je het wel wat lichter maken met gezonde alternatieven van de aardappel als knolselderij, pastinaak of bloemkool. Je kookt de groenten op de normale manier en maakt er dan puree van. Hoe meer aardappelen je vervangt, hoe minder koolhydraten en ook hoe minder calorieën de stamppot levert. Probeer deze combinatie van pastinaak met prei en makreel eens.

7. Pannenkoeken van fruit of groenten

Pannenkoeken hoeven niet ongezond te zijn. Maak voor de verandering eens pannenkoekjes van bananen. Hoe je dit doet? Prak een banaan en gooi hier 2 eieren en een snufje kaneel bij. Bak dit beslag daarna in de koekenpan met wat olie. Een lekker en vullend ontbijt! Liever hartige pannenkoeken? Maak ze dan eens met courgette. Probeer dít recept eens: lekker én gezonde courgette pannenkoekjes, ook voor kinderen een aanrader. Beleg ze bijvoorbeeld met plakjes ham of gedroogde tomaatjes.

Lees ook
4x tips voor gezonde én lekkere pannenkoeken

8. Roomijs – zelfgemaakt ijs van fruit

Roomijs bevat veel calorieën en kun je gemakkelijk vervangen door zelfgemaakt ijs van fruit. Stop 400-500 gram bevroren aardbeien in een keukenmachine of blender en pureer met een scheutje magere yoghurt. Je kunt ook ander fruit uit de vriezer gebruiken zoals bessen, mango of bananen.

9. Jam – vruchtenmoes

Jam uit de schappen van de supermarkt zit vol met suiker. Gelukkig kun je heel makkelijk zelf suikervrije jam maken door 250 gram rood fruit te verhitten in een pan totdat het kookt. Roer een eetlepel aardappelzetmeel los met één eetlepel water en bindt het fruit daarmee. Laat dit vervolgens afkoelen en bewaar de vruchtenmoes afgedekt in de koelkast. Het is maximaal drie dagen houdbaar.

10. Chips van pastinaak

Groentechips zijn een goed alternatief voor gewone chips uit de supermarkt: want laag in koolhydraten. Je kunt groentechips kant-en-klaar kopen, maar beter is om het zelf te maken. In deze video wordt uitgelegd hoe je chips van pastinaak en zoete aardappel kunt maken. Let op: zoete aardappelchips is niet koolhydraatarm.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Gezondheidsnet.nl
Beeld | iStock

Ook interessant