Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Gezond ontbijt!

gezond-ontbijt.gif

Wat is een volwaardig, verantwoord en gezond ontbijt precies?

Een goed ontbijt zorgt voor energie na een hele nacht niets te hebben gegeten. Ontbijten is belangrijk voor je prestaties gedurende de rest van de dag. Het geeft energie en een beter concentratievermogen. Tijd dus om jezelf een gezond ontbijt te gunnen!

Wakker schudden
Ontbijten levert meerdere gezondheidsvoordelen op. Eén daarvan is dat het de stofwisseling als het ware wakker schudt. Na de nacht gaat je lichaam over op de rust stand; dit is essentieel om alle invloeden van de dag te kunnen verwerken. Je stofwisseling staat echter ook stil en dus is het belangrijk om na het ontwaken jezelf een gezond ontbijt te gunnen. Snel een crackertje eten voldoet niet.

Wat is een volwaardig ontbijt?
Dagelijks is een inname van 2000 calorieën voor de gemiddelde vrouw normaal. Hoe je deze calorieën over de dag verdeelt is niet heel belangrijk. Het beste is om gezond te eten, zodat je alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgt. Tussendoortjes zijn vaak calorierijker (door toevoeging van vet en suiker) dan je denkt, dus let hier goed op. Ook als je op dieet bent zou je beter niet kunnen besparen op je ontbijt. Verminder liever het aantal (ongezonde) tussendoortjes of eet kleinere porties tijdens de avondmaaltijd. Als je de dag begint met een volwaardig, vezelrijk ontbijt zul je zien dat je gedurende de dag minder de neiging tot snacken hebt.

Een volwaardig ontbijt zou moeten bestaan uit:
– Drinken (water, sap, koffie of thee)
– Graanproduct (bruin brood, volkorenbrood, havermout, bij voorkeur ongesuikerde volkoren ontbijtgranen)
– Vers fruit
– Halfvol of mager melkproduct; kaas, melk, kwark of yoghurt
– Een smeersel op de boterham (boter, margarine of halvarine)

Koolhydraten horen erbij
De voorkeur gaat uit naar een vezelrijk ontbijt met complexe koolhydraten. Deze complexe koolhydraten zitten bijvoorbeeld in bruin- en volkoren brood, muesli met gedroogd fruit en havermout. Doordat ze langzaam verteerd worden blijft het honger gevoel langer weg, bij simpele koolhydraten zoals wit brood en suikerrijke ontbijtgranen zal de weg naar de snackautomaat eerder gevonden zijn. Dit is een logische reactie van je lichaam, want de simpele koolhydraten zijn immers allang verteerd.
Om het meeste uit je dag te halen is het dus van belang om de tijd te nemen voor een gezond ontbijt. Bouw een vaste routine op waarin je jezelf 15 minuten gunt om er echt de tijd voor te nemen. Het is toch zonde als je de dag op half vermogen draait?

Wat is jouw favoriet ontbijt?

Ook interessant