Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Gezond gourmetten? Het kan met déze handige tips

gezond-gourmetten-het-kan-met-deze-handige-tips.jpg

Hoewel gourmetten hartstikke lekker is, is het doorgaans niet heel gezond. Nu maakt dat natuurlijk niet veel uit, want gourmetten doe je niet elke dag. Maar als je toch graag een beetje op je lijn wilt letten deze kerst, hebben wij een paar handige tips waarmee je tóch gezond kunt gourmetten.

Gezond én lekker.

Eet niet alleen maar vlees

Een gourmetschotel met hamburgers, worstjes en shoarma is natuurlijk hartstikke lekker, maar probeer ook wat vlees dat minder bewerkt is en minder vet bevat. Denk bijvoorbeeld aan kipfiletjes en biefstukreepjes. Of wat dacht je van een overheerlijke visschotel in plaats van een schotel vol vlees? Gamba’s, zalmfilets en tonijn zijn minstens net zo lekker om te gourmetten.

Ga voor vegetarisch

Je hebt tegenwoordig zo veel verschillende soorten vegetarisch vlees, dat je hier ook met gemak een hele gourmetschotel mee kunt vullen. Waarom zou je dus dit jaar niet gewoon een keer gaan voor een vegetarische gourmetavond? Supermarkten zoals de Albert Heijn, Lidl en Aldi bieden tegenwoordig ook kant-en-klare vegetarische schotels aan, dus je hoeft ze niet eens zelf samen te stellen.

Lees ook:
Oppassen met kerst: gourmetten kan levensgevaarlijk zijn voor dít huisdier

Serveer gezonde bijgerechten

Zorg ervoor dat je ook genoeg gezonde groenten hebt om te bakken. Denk bijvoorbeeld aan champignons, uien en paprika’s. Bang dat het flauw smaakt hoef je niet te zijn: marineer de champignons bijvoorbeeld van tevoren in ketjap, knoflook en peterselie. En vul ook wat bakjes met lekkere snoepgroenten zoals tomaatjes, wortel of komkommer.

Laat iedereen zelf groentespiesjes maken

Niet alleen gezond maar ook leuk om te doen: laat iedereen z’n eigen groentespiesjes maken. Zet een bakje neer met wat kleine prikkertjes en zet hier allemaal bakjes omheen met verse groenten. Denk bijvoorbeeld aan courgette, tomaat, paprika en ui. Je kunt deze groenten eventueel van tevoren nog marineren in olijfolie, knoflook en zeezout zodat ze extra smaakvol zijn.

Kies gezonde dips en sauzen

Je kunt natuurlijk voor de gebruikelijke knoflooksaus en cocktailsaus gaan, maar zorg ervoor dat je ook nog wat gezonde opties hebt staan. Maak eventueel zelf wat sauzen op basis van yoghurt of haal wat lekkere hummusdips in huis zodat je hier lekker groenten in kunt dippen of je stokbroodje.

Nog meer inspiratie nodig voor het kerstmenu? Kijk dan zeker even hier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum
Beeld | Getty

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Ook interessant