Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Gezond gourmetten met de feestdagen!

gourmet-jpg.jpg

De feestdagen staan, naast een hoop gezelligheid, ook nog eens in het teken van lekker eten. Snacks komen en gaan en wisselen elkaar zonder pauze af. Natuurlijk allemaal erg lekker, maar erg gezond is het niet. Ook de gourmetschotel zorgt vaak voor een hoop problemen, een volle maag en wat extra kilo’s. Margriet.nl geeft u tips om toch gezond de feestdagen door te komen!

gourmet.jpgMager en slank
Kies bewust voor magere en slanke vleesproducten. Denk bijvoorbeeld aan biefstuk, tartaar, kipfilet en varkenshaas. Maar ook vis is een hele bewuste keuze. Kies voor witte vis als u het mager wilt houden, anders kunt u ook voor vettere soorten als zalm, tonijn en makreel kiezen. Wat vis betreft maakt het weinig uit, vis is hoe dan ook gezond.

Groen, groener, groenst
Naast het vlees wordt er vaak weinig aandacht besteed aan andere dingen die in de gourmetpannetjes kunnen. Denk eens aan groenten! Champignons, paprika en ui zijn echte aanraders tijdens een gourmetavond.

Heeft u geen zin om groenten klein te snijden en mee te bakken? Serveer dan lekker een salade!

Als het maar botert!
Als u een goed gourmetstel heeft, zult u weinig boter hoeven te gebruiken. Mocht u toch meer nodig hebben, kies dan voor vloeibare margarine. Een gezondere keuze is (olijf)olie. Deze kunt u goed door het pannetje verspreiden door het met een kwastje uit te smeren.

Boter bevindt zich op een gourmetavond niet alleen in de pannetjes, maar ook op tafel. Lekker een stokbroodje met kruidenboter! Beperk het echter tot een paar sneetjes en besmeer het sneetje met een dun laagje. Brood met kruidenboter en niet andersom. Het gaat uiteindelijk om de smaak.

Lekker dippen
Vooral tijdens het gourmetten gaat het hard met de sausjes. De kleine stukjes vlees worden vaak helemaal vol gesmeerd met saus, waardoor er van de smaak weinig overblijft. Ten eerste is dit zonde van het vlees en ten tweede is het ook nog eens heel slecht voor u.

Kies voor rode sauzen zoals ketchup en curry. Deze zijn een stuk slanker dan witte sauzen als knoflooksaus en mayonaise.

Na water komt wijn, of andersom?
Vleesje, broodje, botertje en.. een wijntje! En na de eerste komt de tweede en de derde etc. Let op met alcohol, want juist hier kunt u erg dik van worden! Neem na een glas wijn eens een lekker koel glas water. Zo geniet u meer van de wijn en bespaart u zichzelf ook nog eens een droge mond de volgende ochtend.

Toe
De avond is pas afgesloten na een lekker toetje. Vooral tijdens de feestdagen staat er nogal eens ijs op het programma. Kies het liefst voor sorbetijs met bijvoorbeeld vers fruit. Maar ook magere ijsproducten zijn een goede keuze. Heeft u het niet voor het zeggen? Neem dan gewoon een klein beetje!

Bron: Gezondheidsnet.nl.

Ook interessant