Eten

Met deze 4 ingrediënten eet je elke dag een gezond en gevarieerd ontbijt

met-deze-4-ingredienten-eet-je-elke-dag-een-gezond-en-gevarieerd-ontbijt.jpg

Het ontbijt: de belangrijkste maaltijd van de dag, maar zeker niet bij iedereen favoriet. Heb jij moeite met het kiezen wat je eet ’s ochtends? Well + Good tipt vier ingrediënten waarmee je een werkweek lang een gezond en gevarieerd ontbijt op tafel zet.

Elke dag net iets anders als ontbijt, en dat met maar vier ingrediënten plus wat toevoegingen die je waarschijnlijk al in huis hebt.

Gevarieerd ontbijt

Je hoeft slechts vier ingrediënten op je boodschappenlijstje te zetten voor je ontbijt de komende vijf dagen. Dat zijn havermout, amandelmelk, bevroren gemengde bessen en een notenmix. Deze ingrediënten vormen een week lang elke dag de basis voor een gezond en gevarieerd ontbijt. Aangevuld met wat producten die je vast al wel in huis hebt zoals suiker en zout, maak je hiermee vijf ontbijtjes.

Dag 1: havermout

Je begint de week met een echte klassieker: warme havermoutpap. Gemaakt met amandelmelk en als topping wat ontdooide bessen en fijngehakte noten. Een gezond ontbijt vol vezels, vitaminen en gezonde vetten, waarna je lang vol zult zitten.

Dag 2: overnight oats

Het ontbijtje op dag twee is overnight oats, wat eigenlijk de koude variant is van de warme havermoutpap. Vooral op een hete dag is dat soms gewoon niet zo aantrekkelijk. Het vergt wel een klein beetje voorbereiding de avond van tevoren: mix havermout met ongeveer dezelfde hoeveelheid amandelmelk in een schaaltje of weckpot en zet deze in de koelkast. Je zult merken dat de haver ’s nachts de amandelmelk opneemt, waardoor je in de ochtend een lekkere dikke pap hebt. Meng het net voor je gaat eten met wat van de bessen en noten, en voeg als je dat nodig vindt nog wat suiker toe.

Dag 3: smoothie

De derde dag laten we de havermoutpap even staan, want dit we hadden iedere dag een gevarieerd ontbijt beloofd. Wél maak je weer gebruik van de havervlokken; die strooi je namelijk met wat amandelmelk, noten en bevroren fruit in een mixer om een smoothie te maken. Heb je nog wat ander fruit dan bessen liggen, dan kun je dat natuurlijk altijd toevoegen. Van de havermout in je smoothie zul je niet veel merken, maar door de vezels en langzame koolhydraten is het drankje extra vullend.

Dag 4: hartige havermout

Op dag vier maak je wel weer havermoutpap, maar deze keer wel met een twist. Het klinkt misschien een beetje gek, maar heb je wel eens hartige havermout geprobeerd? In principe bereid je hiervoor de havermout zoals je op dag éé deed, alleen voeg je nu wat kruiden toe. Wat denk je bijvoorbeeld van kurkuma, gemberpoeder of misschien zelfs wel wat sambal of sriracha.

Dag 5: baked oats

Op de laatste dag van de werkweek gaan we de oven voor het eerst aanzetten. We gaan de havermout namelijk bakken. Misschien heb je er nog nooit aan gedacht, maar ook op die manier kun je een lekker en gezond ontbijt maken. Dat doe je zo: meng de havermout met amandelmelk en noten. Vet een ovenschaal in en verdeel de bevroren bessen over de bodem. Verdeel daar vervolgens bovenop het havermoutmengsel en bak dit dertig minuten op 180 graden. Een soort berry crumble, maar dan zó gezond dat je het als ontbijt kunt eten. Meer inspiratie voor baked oats? Lees dan hier verder.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Well + Good
Beeld | iStock

Margriet 33 ligt in de winkel! In dit nummer staat een exclusief interview met schrijfster Lucinda Riley (van de 7 zussen), een dossier overgewicht kwijtraken, 31 tips voor een gelukkige zomer en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant