Eten

Kan gezond eten ook betaalbaar zijn? 4 tips

gezond-eten.jpg

Gezond eten lijkt misschien lastig als je weinig te besteden hebt. Toch hoeven gezonde boodschappen niet altijd duur te zijn. Sterker nog: door gezonde keuzes te maken ben je soms goedkoper uit. We hebben 4 tips voor je op een rij gezet.

Als je door de winkel loopt, krijg je weleens het idee dat minder gezonde producten goedkoper zijn dan gezonde producten. Geen wonder, met al die aanbiedingen van vooral snacks, snoep en (fris)drank! Toch hoef je vaak minder af te rekenen aan de kassa als je vooral gezonde keuzes maakt.

Drink je vooral kraanwater, koffie en thee? Dan ben je goedkoper uit dan wanneer je gaat voor fris, sap, wijn en bier. En als je wat minder vlees of vis eet, scheelt dat behoorlijk. Ook op snoep en snacks kun je besparen. Bewaar dit voor het weekend of een speciaal moment. Hieronder vind je nog 4 tips die je helpen om goedkoper én gezonder uit te zijn.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Goedkoop inkopen doen begint met een goede voorbereiding. Dat betekent dat je eerst je voorraad bekijkt. Wat heb je nog in huis en wat moet binnenkort op? Vul op een receptensite een product in dat je op wilt maken. Je vindt dan al snel een bijpassende maaltijd.
Tijd om een boodschappenlijstje te maken. Wat heb je écht nodig? Een weekmenu is handig. Je hoeft dan minder vaak naar de winkel. En je komt minder in de verleiding aanbiedingen te kopen die je niet nodig hebt.

2. Bewust boodschappen doen

Welke gezonde producten zijn in de aanbieding? Kies vooral voor die producten. Is de broccoli afgeprijsd? Neem die dan in plaats van de bloemkool die op je boodschappenlijstje staat. Is de rijst, pasta of diepvriesgroente in de aanbieding? Dan kun je er meer van inslaan. Dit zijn lang houdbare producten die niet zo snel bederven.

3. Kies voor groente en fruit (van het seizoen)

Veel groenten en fruit zijn goedkoper in een bepaald seizoen. Kies vooral voor deze seizoensproducten. Een handig hulpmiddel hiervoor is de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Ongesneden groenten zijn vaak goedkoper dan voorgesneden groenten in zakken. En ze blijven langer goed. Ook diepvriesgroenten zijn vaak goedkoper dan voorgesneden groenten. Kijk en vergelijk.

4. Vervang vlees en vis (af en toe)

Vlees en vis zijn het duurste onderdeel van de maaltijd. Peulvruchten zijn goedkoper én goede vleesvervangers. In een maaltijd kun je een portie vlees van 100 gram vervangen door 135 gram (2-3 opscheplepels) peulvruchten, zoals bonen, linzen of kikkererwten. Eén keer per week vis eten is goed voor je gezondheid. Goedkopere vis uit de diepvries of bijvoorbeeld sardientjes uit blik is een prima keuze.

Bekijk hier meer bespaartips

Bron: Voedingscentrum

Lees ook:

Smeuige gehaktballen: dit is het geheim
Zo maak je een gehaktbrood
Zelf een lekker visje bakken? Dit zijn de tips

Bekijk ook:

Leuke artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant