Eten

Gezond en slim koken

gezondkoken1-jpg.jpg

De één gebruikt boter om in te bakken, de ander olie. Maar op welke gezondkokenmanier
kookt u het gezondst en welke producten kunt u hiervoor het best gebruiken? Margriet.nl zocht het voor u uit.

Tijdens het koken is het belangrijk om zo min mogelijk producten met verzadigde vetten te gebruiken. Olie, vloeibare bak- en braadproducten zijn hiervoor een prima alternatief. Verzadigd vet kan van invloed zijn op uw cholesterolgehalte. Al vervangt u maar een klein gedeelte, dan is dat in ieder geval al beter dan niets doen.

Pas op met vette producten
In kaas en in verschillende soorten vlees kunnen veel (ongezonde) verzadigde vetten zitten. Natuurlijk kan het geen kwaad dat u deze producten eet, maar probeer het wel te beperken. Kies liever voor mager vlees, zoals magere hamlappen, kalkoen of kip. Vlees af en toe vervangen voor vis is ook een prima optie. In vis zitten meestal minder verzadigde vetten. Als u een echte kaasliefhebber bent, kies dan voor liever voor een 30+ kaas i.p.v. een 48+ kaas.

Beperk zout
Vervang zout zo veel mogelijk voor kruiden. Als volwassen persoon mag u maximaal 6 gram zout per dag. Pas op met kant-en-klaar-maaltijden. Hier zit vaak al de maximale hoeveelheid zout in. Wilt u toch zout gebruiken in uw maaltijden, kies dan voor zout dat weinig natrium bevat. Natrium kan de bloeddruk nadelig beïnvloeden.

Gewone pan of anti-aanbak?
Door gebruik te maken van een anti-aanbakpan bespaart u in het gebruik van bak- en braadproducten. U heeft namelijk veel minder nodig.

Grillen maar!
Voor het grillen gebruik je weinig vet, omdat het vet uit het vlees of vis gebruikt wordt. Dus grillen is veel beter dan bakken of braden in een koekenpan.

Stomen
Door groenten en vis te stomen, gebruikt u ook geen bak-en braadproducten. Ook blijft de groenten extra knapperig en gaan er weinig tot geen vitamines verloren.
Een nieuw alternatief is braadstomen. Dit is braden en stomen in één met behulp van een braadzak. Zo kun je extra mals vlees bereiden, zonder olie of boter toe te voegen. Met deze techniek blijven voedingsstoffen en smaakstoffen goed behouden en eet je dus stukken gezonder.

Inspirerende recepten

Kip met ananas, rijst & doperwtenkokossalade >>

Kip met rozemarijnaardappels uit de over, sperziebonen en worteltjes >>

Ook interessant