Eten

Dit wil je weten over (de gezondheidsvoordelen van) geklaarde boter

geklaarde-boter-margriet.jpg

Gezondheidstrends komen en gaan. Sommigen worden massaal omarmd, andere hypes zijn populair van korte duur. En nu is er weer een trend opgedoken, en dat is geklaarde boter. Maar is dat echt gezonder dan normale boter?

En wat ís geklaarde boter eigenlijk?

Geklaarde boter

Laten we bij het belangrijkste beginnen en van wal steken met de herkomst van geklaarde boter. Het lijkt erg op ghee (boterolie) en heeft zijn oorsprong in India liggen. In de Ayurvedische geneeskunde en leefwijze wordt er veel gebruik van gemaakt. En wat het is? Simpel gezegd is het gekookte boter. Zodra de boter langzaam gesmolten en gekookt is, zullen de melkbestanddelen en het water in een stuk boter zich scheiden van het vet. Het resultaat is het heldere, goudkleurige melkvet, wat geklaarde boter wordt genoemd.

Verschillen

Het verschil tussen ghee en deze gekookte boter is klein. De smaak verschilt ietwat, doordat de bereidingswijze van de twee ook verschilt. “Ghee wordt nog een klein beetje meer verwarmd totdat de melkbestanddelen bruin zijn, waardoor het resulterende vet een nootachtige smaak en aroma krijgt”, aldus chef-kok Alton Brown tegenover PureWow.

Het allerlekkerst bij…

Volgens Brown kun je deze gekookte boter het best gebruiken om te braden en te sauteren. “Het is uitstekend geschikt voor het bakken van eieren, het maken van popcorn of het bakken van biefstuk. Geklaarde boter maakt ook een heerlijke Hollandaisesaus”, legt hij uit. Het zou volgens de chef-kok de smaak van dergelijke gerechten een stuk rijker en voller maken en zéér ten goede komen.

Gezondheidsvoordelen

Maar wat zijn de gezondheidsvoordelen ervan? Geklaarde boter is rijk aan vitamine A, D, E en K en bevat geen zuivel. Dit is ideaal voor mensen met een lactose-intolerantie of een koemelkallergie. Ook is deze boter beter om te verhitten dan normale boter. Het bevat van nature de stof butyraat, een krachtige ontstekingsremmer die allerlei chronische ziektes zoals hart- en vaatziektes tegengaat. Tot slot: het eten ervan kan constipatie tegengaan én helpt afvalstoffen sneller uit het lichaam afvoeren.

Wat is gezonder?

Maar is geklaarde boter beter om op je brood te smeren dan roomboter? Met het oog op het aantal calorieën, ben je beter af met roomboter. Gemiddeld zitten er zo’n 745 calorieën in roomboter, terwijl de gekookte boter gemiddeld 895 calorieën per 100 gram bevat. In roomboter zitten meer eiwitten, terwijl er ook weer meer suikers inzitten. In geklaarde boter zit weer iets meer verzadigd vet. Het eindoordeel: roomboter is goedkoper, maar beide smeersels hebben ongeveer evenredige gezondheidsvoordelen.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Pure Wow, Lekkerengezond
Beeld | iStock

Ook interessant