Eten

Frisse linzensalade

linzen-jpg.jpg

Culinair redacteur Collette Beyne vindt het voorjaar heerlijk! “Echt buiten eten zit er nog niet in, maar ook al eet je binnen, die frisheid op tafel went snel! Ik heb het natuurlijk over de voorjaarsgroenten. Deze week koos ik voor een beetje stevige salade, die bijvoorbeeld lekker is bij gegrilde kip.”
linzensalade1
“Wat de salade stevig maakt zijn de linzen. Van de peulvruchten die er zijn vind ik linzen eigenlijk het lekkerst. Verse hoef je ook niet te weken, dat vind ik een prettige bijkomstigheid.

 

Naast het feit dat linzen veel eiwit, koolhydraten en voedingsvezel leveren bevatten ze ook veel B-vitamines, ijzer, zink en calcium. Het hoge gehalte aan fytinezuur bemoeilijkt de opname van deze mineralen, maar door linzen te combineren met fruit of groente gaat dit beter. En dat is het geval in deze salade!

Wil je deze salade als vegetarische maaltijd eten, geef er dan brood bij. De eiwitten in linzen bevatten niet alle essentiële aminozuren om volwaardige vleesvervangers te zijn, maar brood vult dit prima aan”.

Frisse linzensalade:
 – 2 rode appels met schil, in luciferdunne reepjes
– 2 el citroensap
– 2 handjes sultanarozijnen, geweld
– 1 struik bleekselderij, stengels schuin geschaafd
– 2 struikjes witlof, in reepjes
– 200 g linzen uit blik, uitgelekt
– 1 bosje koriander, grof gesneden

Voor de dressing:
– 1 teen knoflook, uit de pers
– 3 el rode wijnazijn
– 6 el milde olijfolie of druivenpitolie
– versgemalen peper, zout

“Schud de ingrediënten voor de dressing door elkaar in een schone (jam)pot en verdun eventueel met een lepel water. Schep de appels om met het citroensap. Laat de rozijnen uitlekken. Hussel beide door de bleekselderij, de witlof, de linzen en de helft van de koriander. Lepel de dressing erover en bestrooi met de rest van de koriander.”

Ook interessant