Eten

Feit of fabel: broodbeleg is een boosdoener

boterham1-jpg.jpg

Laat je niet wijsmaken dat je dik wordt van brood: de dikmaker is meestal het beleg. In verhouding levert brood juist veel voedingsstoffen en weinig calorieën. Nu alleen nog een goed beleggingsplan voor de boterham!

Nog even over die boterham zelf: kijk altijd uit naar volkorenbrood. Hierin zitten de meeste vezels, vitaminen en mineralen, daarnaast raak je er sneller van verzadigd. Laat je niet afleiden door de kleur van het brood, want dit zegt niks over de hoeveelheid vezels, net zoals de term meergranen. Let daar ook op als je crackers, beschuit en andere broodvervangers zoekt.

Smeer je slank
Weeg je boterham (met halvarine) eens voor je er beleg op hebt gedaan, en daarna. Een beetje normaal broodbeleg weegt 15 gram, een plak kaas ongeveer 20. Alles minder dan dat is helemaal prima. Kom jij daar boven of wil je het sowieso wat zuiniger aan doen? Maak dan dubbele boterhammen of koop je brood ongesneden en snij lekker dikke plakken af.

Hartig
‘Eerst een boterham met hartig beleg’, hoorden we van onze ouders. Toch is dat vaak nogal vet en calorierijk. Suggesties voor mager broodbeleg zijn: 20+ of 30+-kaas, hüttenkäse, fricandeau, kipfilet, gebraden kalkoen, rosbief, rookvlees of ham. Maar ook vegetarische paté is heel verantwoord. Ook kun je je boterham beleggen met vis, met de befaamde gezonde visvetzuren. Denk aan sardines, haring, zalm, tonijn, makreel, vers of uit blik. Vervang de eiersalade liever voor sandwichspread met een paar plakjes komkommer.

Zoet
Zoet beleg lijkt vaak alleen maar suiker, maar toch zitten hier ook prima opties tussen. Laat dan alle chocolade-opties liever achterwege, maar kies voor appelstroop, honing, jam of vruchtenhagel.

Bron: Voedingscentrum
Chantal van der Leest

Ook interessant