Eten

Is falafel nu wel of niet gezond volgens de experts?

falafel-wel-of-niet-gezond.jpg

In een wrap, tussen een pitabroodje of op een bedje van sla: met falafel kun je allerlei kanten op. Daarnaast zijn de balletjes supersmaakvol, maar hoe gezond zijn ze eigenlijk? Verschillende deskundigen doen er een boekje over open.

Falafel is een vegetarisch gerecht uit het Midden-Oosten dat de laatste jaren steeds meer terrein wint in ons koude kikkerlandje. Het wordt gemaakt van vermalen kikkererwten, die op smaak gebracht worden met verschillende kruiden en specerijen. Vervolgens worden er balletjes gemaakt van het mengsel, die gefrituurd of gebakken worden. Sausje erbij en smullen maar!

Goed of slecht?

Over de vraag of falafel gezond is, bestaan de nodige twijfels. Want: gemaakt van kikkererwten en tjokvol vezels, maar wél gefrituurd. Wat experts erover te zeggen hebben? “Er is geen goed of slecht als het gaat om eten,” aldus Robin Danowski, docent voedingsleer aan de universiteit van La Salle, tegenover Women’s Health. “Het hangt er altijd vanaf hoe je het klaarmaakt en hoeveel je ervan eet.”

Aangezien kikkererwten veel eiwitten, vezels, ijzer, magnesium, fosfor en vitamine B bevatten, is falafel volgens diëtiste Amy Shapiro het perfecte gerecht voor mensen die vaker vegan willen eten. Ook alle kruiden en specerijen zijn goed voor de gezondheid; die zitten namelijk vol ziektebestrijdende antioxidanten. “Falafel is een voedzaam gerecht, dat de bloedsuikerspiegel stabiel houdt en de drang naar suiker tegenhoudt,” legt ze uit.

Maar…

Jammer maar helaas: ook dit rooskleurige verhaal heeft een minder mooie kant. De keerzijde van de medaille is allereerst dat falafel meestal wordt gefrituurd in olie. Vaak is die wel onverzadigd, maar toch schroef je met olie het aantal calorieën flink op. Gelukkig weet Shapiro er een positieve draai aan te geven: over het algemeen zouden de nadelen van het frituren namelijk niet opwegen tegen alle voordelen. Wat wel zorgwekkend is, is het natriumgehalte in het pitabroodje. “Koop je dat in een restaurant of snackbar, dan kan het soms wel 1.500 milligram natrium bevatten,” waarschuwt Danowski. “Dat is al je maximale dagelijkse hoeveelheid.”

Gezondere optie

Het kan natuurlijk geen kwaad om zo nu en dan een broodje falafel bij de snackbar op de hoek te halen, maar met een paar aanpassingen kun je de lekkernij net iets gezonder maken. Heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om te kiezen voor een volkoren broodje? Dan is dat al de eerste stap die je kunt zetten. Maak je thuis falafel? Gooi de balletjes dan niet in de frituur, maar bak ze in de pan. Enne, wees ook niet te zuinig met sla, tomaat en komkommer. Dat maakt het broodje niet alleen gezonder, maar ook lekkerder. Win-win!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.com
Beeld | iStock

Ook interessant