Eten

Dit ingrediënt wordt vaak onnodig aan etenswaren toegevoegd

extra-proteine.jpg

Misschien denk je bij proteïne gelijk aan opgepompte sporters en van die speciale eiwitshakes. Maar ook in de supermarkt zie je het in steeds meer andere etenswaren: extra proteïne. Waarom wordt dit ineens zo veel toegevoegd, en is dit eigenlijk wel nodig?

Het zit tegenwoordig in zuivel, pindakaas, ontbijtgranen en meer: extra proteïne. Waar komt die populariteit vandaan?

Gezonde voeding is populair

Als we alle verpakkingen in de supermarkt moeten geloven, is extra proteïne ontzettend goed voor onze spieren. Fijn, zeker omdat het in deze tijd erg populair is om zo gezond mogelijk te eten en veel te bewegen. Maar hebben die extra proteïnen wel een functie? Of is het alleen maar een slimme marketingtruc?

De Keuringsdienst van Waarde en voedingsdeskundige Samefko Ludidi deden onderzoek. Volgens Ludidi is proteïne zeker belangrijk voor de opbouw en het onderhouden van je spieren, maar of je daarvoor ook producten met extra veel proteïne nodig hebt zoals verpakkingen doen beweren, dat is maar de vraag. Sommige producten bevatten dit soort claims wel, terwijl de hoeveelheid eiwitten te verwaarlozen valt, aldus de voedingsdeskundige. 

Veel suikers in plaats van extra proteïne

Daarnaast hebben volgens Ludidi sommige zuivelproducten met extra proteïne ook een hoog suikergehalte. Je wordt dan als consument verleid om iets te kopen voor de hoeveelheid proteïne, die gezond zou moeten zijn. Dit terwijl de hoeveelheid suiker die je daarmee ook inneemt juist een stuk ongezonder is voor je lichaam.

Daarnaast zit eiwit ook al in heel veel andere producten, waardoor je hier doorgaans al genoeg van binnenkrijgt. Het kopen van speciale proteïneproducten is volgens kok Pierre Wind daarom meer om jezelf een goed gevoel te geven, dan dat het werkelijk iets extra’s voor je lichaam doet. En ook volgens voedingsdeskundige Ludidi zijn dit soort extra proteïnen in producten niet nodig, en is de kans om in Nederland te weinig eiwitten binnen te krijgen nihil. Het is dus vooral een slim trucje om consumenten om de tuin te leiden.

Lees ook: Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Effect op je nieren

Er wordt door sommige mensen ook beweerd dat te veel eiwitten schadelijk zouden zijn voor je nieren. Kan het inderdaad ook kwaad? Uit onderzoek blijkt dat voor gezonde mensen veel eiwitten binnenkrijgen, geen problemen veroorzaakt. Ben je losgegaan in de supermarkt met alle extra proteïne-producten? Dan is er dus weinig aan de hand. Alleen je nieren moeten hierdoor wel harder werken, om de stoffen te verwerken. Daarom moeten eigenlijk alleen mensen die al nierproblemen hebben goed opletten met de hoeveelheid eiwitten die ze binnen krijgen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | 24Kitchen, Keuringsdienst van Waarde
Beeld | iStock

Ook interessant