Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

We eten minder brood, maar wat dan wel?

brood.jpg

Van de week was in het nieuws dat we 2,3 procent minder brood eten, mede door verschillende dieetboeken die het eten van brood om gezondheidsredenen afraden. Wat is het alternatief?

Van de week was in het nieuws dat we 2,3 procent minder brood eten, mede door verschillende dieetboeken die het eten van brood om gezondheidsredenen afraden. Wat is het alternatief?

Het Voorlichtingsbureau Brood heeft bevestigd dat we de eerste drie kwartalen van dit jaar minder brood hebben geconsumeerd. De consumptie daalt al vanaf 2009, maar dit jaar is de daling sterker dan in andere jaren. Ze gaan onderzoek doen om erachter te komen wat precies de reden is achter de dalende broodconsumptie. Nu lijkt het erop dat dit komt door verschillende dieetboeken die het eten van brood, vooral door de gluten die hierin zitten, afraden. Volgens hen zijn deze gluten, eiwitten in tarwe, helemaal niet zo gemakkelijk te verteren voor onze darmen en voelen we ons een stuk energieker als we producten met gluten laten staan. In voorverpakt glutenvrij brood zit overigens vaak weer veel suiker.

Het voorlichtingsbureau ziet het anders, volgens hen is brood wel degelijk gezond omdat het product verschillende voedingsstoffen levert zoals zetmeel, vezels en mineralen.

Een aantal boeken waarin gluten worden afgeraden:

* De Voedselzandloper van de Belgische arts Kris Verburgh
* De Hormoonfactor van Ralph Moorman
* Voor altijd jong van Jesse van der Velde

* Eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Albarda
* Het tempel kookboek van Jacqueline van Lieshout

* Kyra’s kitchen van Kyra de Vreeze
* (H)eerlijk van Gwyneth Paltrow

En wat geven zij bijvoorbeeld voor alternatieven:
Ontbijt
– Havermout, is van nature glutenvrij maar kan wel wat zijn besmet. Bij de natuurwinkel kun je gegarandeerde glutenvrije havermout kopen. Maak er pap van of laat het een nacht weken met wat water of rijst- of amandelmelk.
Quinoa, kleine korrels vol gezonde vitaminen en mineralen. Bijvoorbeeld met wat honing, kaneel en noten.
– Boekweitpannenkoekjes
– Eieren

Lunch
– Salade, bijvoorbeeld met gerookte zalm of gerookte kip
– Rijstwafels, bijvoorbeeld met avocado en zalm
– Quinoa, maak er voor de lunch een hartige variant van bijvoorbeeld met pompoen, wortel en feta.
– Verse soep met boekweit crackers

Lees hier de voors en tegens van gluten en brood volgens onze foodfulness blogger Suzanne Verzuu

Ook interessant