Eten

Zeven dingen die je niet moet eten als je last hebt van stress

zeven-dingen-die-je-niet-moet-eten-als-je-last-hebt-van-stress.jpg

Ben jij een echte emotie-eter en grijp je tijdens een stressvolle situatie al snel naar een reep chocolade of een energiedrankje? Dat blijkt helaas alleen maar in je tegendeel te werken. Déze zeven dingen kan je beter níet eten of drinken als je last hebt van stress.

En ja, dat lekkere wijntje staat er helaas ook tussen.

1. Koffie

Terwijl koffie je heel wat energie kan geven, kan die cafeïne ook in je nadeel werken. Het kan je een opgejaagd gevoel geven en daardoor de stress alleen maar verergeren. Neem in plaats daarvan een kopje thee. Zwarte thee helpt je het beste als je een kick nodig hebt, terwijl kamille je lekker rustig kan maken.

2. Snoep

Misschien heb je juist zin in een reep chocolade of een zak drop als je last van stress hebt, maar dat is écht geen goed idee. Suiker maakt je bloedsuikerspiegel een stuk hoger, waardoor je even bomvol energie zit. Maar het heet niet voor niks een sugar rush, want die energie zal maar heel even duren. Daarna krijg je een enorme dip, wat dus juist averechts werkt op een drukke dag. Als je wel zin hebt in iets zoets, neem dan bijvoorbeeld aardbeien of blauwe bessen. Die zitten bomvol vitamines, en zijn ook bíjna net zo zoet als snoep.

3. Tofu

Tofu is waarschijnlijk niet het eerste waar je naar grijpt in een stressvolle situatie, en dat is maar goed ook. Tofu wordt gemaakt van sojabonen, en bevat vaak veel van de voedingsstof koper. We hebben allemaal wel koper nodig in ons dieet, maar als je al last van stress hebt kun je het beter even laten staan. Koper kan namelijk stress verergeren, en dat is wel het laatste waar je op zit te wachten. Hoewel soja in principe niet ongezond is, zitten er wel veel phyto-oestrogenen in. Hoe die ons lichaam beïnvloeden als we last hebben van stress weten we niet precies, maar het is verstandig om tofu in drukke periodes even te laten staan. Een betere optie (als je geen vegetariër bent) is om gerookte zalm te nemen. Gerookte zalm zit bomvol met omega-3 vetzuren, wat echte stress-vechters zijn.

Lees ook: Waarom stress heel slecht is voor de gezondheid van je mond

4. Gefrituurde producten

Heb jij juist zin in een vet eten als je last hebt van stress? Helaas is dat óók niet zo’n goede optie. In friet, kroketten of een kaassouffle zitten maar weinig bruikbare voedingsstoffen, waar je lichaam nu juist veel behoefte aan heeft. Daarnaast zitten ze vaak vol met vet en zout, wat je juist een energiedip kan geven. Mocht je toch zin hebben in een hartige en warme snack, maak dan zelf frietjes door een zoete aardappel te besprenkelen met wat olie en zout en deze in de oven te bakken. Bomvol vezels en goede koolhydraten die je volop energie geven.

5. Energiedrankjes of -repen

Of je nu kiest voor een energiedrankje of een reep die je extra energie moet geven, meestal doen ze dat júist niet op de langere termijn. Door de cafeïne, koolhydraten en suikers geven deze producten je energielevel zeker even een boost, maar daarna krijg je juist een enorme dip. Als je behoefte hebt aan een beetje extra energie, neem dan een groot glas water en een handje vol noten. Die bevatten eiwitten en vetten, en zullen je weer genoeg power geven om de stressvolle dag door te komen.

6. Taart, muffins of koekjes

Zin in muffins, taart of chocolate chip koekjes? Natuurlijk super lekker, maar geen goede optie in een stressvolle situatie. Ze zitten meestal vol met suikers en snelle koolhydraten, maar hebben weinig eiwitten. Daardoor zal je binnen een paar uur merken dat je stresslevels alleen maar hoger geworden zijn. Neem ’s middags bijvoorbeeld een bruine boterham met ei en avocado. Dat zit vol met goede eiwitten, vetten en vezels. Je zult merken dat je daar een stuk langer energie van hebt, en minder snel gaat snaaien om van de stress af te komen.

7. Wijn

Een lekker glaasje wijn om de stress een beetje weg te nemen klinkt als een goed idee, maar het werkt helaas juist niet zo. Wijn kan de hoeveelheid van stresshormoon cortisol in je bloed laten stijgen, en daar zit je natuurlijk niet op te wachten in stressvolle periodes. Je kunt dan ook beter proosten met een alcoholvrij drankje.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Red Online
Beeld | iStock

Ook interessant