Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Hoe (on)gezond is het om elke dag hetzelfde te eten als ontbijt of lunch?

hetzelfde-eten-ontbijt.jpg

Een cracker met kaas, yoghurt met muesli, een boterham met hagelslag. Echt gevarieerd en creatief eten de meeste mensen niet. Maar is het eigenlijk erg om elke dag hetzelfde te eten voor je ontbijt of lunch?

We vroegen het aan diëtist Desiré van der Kruk.

Hetzelfde eten voor ontbijt en lunch

We kennen allemaal het bekende advies om gevarieerd te eten, bijvoorbeeld volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Afwisselen met het avondeten is meestal niet zo lastig, maar bij het ontbijt en de lunch schiet dat er nog weleens bij in. Niet zo gek, want voor die twee maaltijden nemen we vaak wat minder tijd. Een snelle boterham met kaas is dan wel érg makkelijk. Bovendien grijpen we volgens Desiré van der Kruk snel naar dezelfde maaltijd, omdat we gewoontedieren zijn. Maar: “Tegenwoordig variëren Nederlanders wel meer dan vroeger. Er komen ook steeds meer verschillende producten op de markt. Maar over het algemeen eten veel mensen elke dag hetzelfde.” Grappig om te weten: uit onderzoek blijkt dat elke dag hetzelfde ontbijten je helpt bij het maken van beslissingen.

Grote hoeveelheden zuivel en granen

Elke dag ontbijten met yoghurt of lunchen met een broodje ei is niet echt gevarieerd. Maar is het dan ook meteen ongezond? Nee, zegt Van der Kruk. “Bepaalde voedingsmiddelen, zoals zuivel en volkorengranen, hebben we in grote hoeveelheden nodig. Daarom is het niet zo erg om elke dag brood of yoghurt te eten.” Een stuk belangrijker is wát je op die boterham of in die yoghurt eet. “Zoet beleg, zoals hagelslag of chocoladepasta eet je meer voor het lekkere. Daar zitten maar weinig voedingsstoffen in. Als je dat graag eet, is het belangrijk om bij een andere hoofdmaaltijd voor gezonder beleg te kiezen, zodat je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt”, aldus Van der Kruk.

Lees ook:
Is het ontbijt écht de belangrijkste maaltijd van de dag?

Meer variëren bij lunch en ontbijt: zo doe je dat

Bepaalde voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten, peulvruchten, noten en vis, eten we meestal te weinig. Zo adviseert het Voedingscentrum bijvoorbeeld om één keer per week vis te eten, maar lang niet iedereen komt aan die hoeveelheid. Hoofdmaaltijden, zoals het ontbijt en de lunch, zijn goede momenten om die voedingsmiddelen wél binnen te krijgen. Elke dag brood en zuivel is dus geen probleem, maar het is wel belangrijk om te variëren met beleg en toppings. Hoe je dat doet? “Eet verschillende soorten fruit in de yoghurt en voeg eens noten of lijnzaad toe”, vertelt Van der Kruk. “Wissel ook af met beleg op je boterham of cracker: kies de ene keer voor hummus en dan weer voor gerookte zalm, pindakaas van 100% noten of cashewspread. Je kunt naast die boterhammen ook een salade of zelfgemaakte soep eten.”

Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant