Eten

Geen eieren in huis? Met deze ingrediënten kun je ei in recepten vervangen

geen-eieren-in-huis-met-deze-ingredienten-kun-je-ei-in-recepten-vervangen.jpg

Of je nou op zoek bent naar een plantaardige vervanger of dat je net aan het bakken wil beginnen en erachter komt dat je de eieren in de supermarkt bent vergeten… Ook zonder kun je een heel eind komen. Hoewel ei vaak qua structuur en binding vrij cruciaal is in een recept, kun je met déze ingrediënten eieren vervangen. 

Voor zowel zoete als hartige recepten zijn dit de beste vervangers.

Eieren vervangen 

Er zijn gelukkig een aantal opties die je kunt gebruiken als je geen eieren in huis hebt of ze niet kan of wilt eten. Ook zonder zet je voortaan heerlijke baksels op tafel. Om eieren goed te kunnen vervangen is het belangrijk te kijken naar wat ei precies doet voor je recept. Zo zorgt de proteïne ervoor dat je product beter rijst en dat je mengsel beter bindt. Daarnaast zorgt het vet in eigeel voor de smeuïgheid en het juiste vochtgehalte. En draagt het eiwit bij aan extra stevigheid en volume. Om zo dicht mogelijk bij deze factoren te komen kun je de volgende combinaties proberen. 

Een halve banaan of 3 eetlepels ander gepureerd fruit

Bij zoete gerechten waarbij eieren worden gebruikt als bindmiddel of om je deeg te verdikken, kun je fruit als vervanging gebruiken. Meng een halve gepureerde banaan of drie eetlepels van ander gepureerd fruit, bijvoorbeeld appelmoes met een theelepel bakpoeder en een scheutje azijn. Hierdoor krijgen je baksels een stevigere structuur en het bakpoeder zorgt voor het rijzende effect. 

Lees ook: Dit zijn de meest voorkomende fabeltjes over eieren

Kikkererwtenmeel of aardappelpuree voor hartige recepten

Het gepureerde fruit werkt vooral goed bij zoete recepten, omdat dit ook een extra zoet smaakje aan je baksels meegeeft. Wil je iets hartigs maken waar ei in gaat? Probeer dan 50 gram aardappel-, pompoen-, of tomatenpuree. Of meng twee eetlepels kikkererwtenmeel of maïzena met twee eetlepels water om de bindende functie van het ei na te bootsen. 

Lijnzaad of chiazaad

Voor zowel zoete als hartige recepten kun je ook gebroken lijnzaad of gemalen chiazaad als vervanger voor ei gebruiken. Meng één eetlepel gemalen chiazaad met drie eetlepels heet water of één eetlepel lijnzaad met drie eetlepels heet water. Laat dit staan tot er een plakkerig papje ontstaat. Ook deze ingrediënten werken vooral als bindmiddel. Is het ei in je recept vooral als rijsmiddel bedoeld, dan kun je het beste bakpoeder en (appel)azijn gebruiken. Hoeveel je hiervan moet gebruiken verschilt per recept, maar bij een standaard cake kun je uit gaan van één eetlepel azijn en één eetlepel bakpoeder. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | 24Kitchen, Sunfood, Gezondheidsnet
Beeld | iStock

Margriet 32 ligt in de winkel! In dit nummer vind je onder andere een uitgebreid interview met powervrouw Bibian Mentel, acht Japanse puzzels, een dossier oud en jong; wat kunnen we van elkaar leren? en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant