Eten

Eet jij per ongeluk te veel?

eten-teveel.jpg

Als je je eetpatroon hebt aangepast en dagelijks beweegt, ben je goed op weg om kilo’s te verliezen. En inderdaad: je valt één of twee kilo af. Maar daarna lijkt het te stagneren. Misschien krijg je op onbewust niveau wel te veel calorieën binnen.

Als je je bewust bent van onderstaande punten, zal het op gewicht komen én blijven wellicht een stuk eenvoudiger zijn!

Vijf trucs om de calorie-inname verder te beperken:

  1. Zorg dat het méér lijkt. 
    ‘Eten doe je met je ogen’. Hier zit een kern van waarheid in. Als je een grote hoeveelheid op je bord ziet, heb je het gevoel dat dit meer vult dan een kleinere hoeveelheid. Onderzoek toont aan dat als je voedsel injecteert met lucht (denk aan kaassoesjes of milkshakes), je er een voldaner gevoel van krijgt, terwijl je juist minder calorieën binnenkrijgt.
    De oplossing? Voeg meer groentes toe aan de maaltijd. Caloriearm en gezond, en tóch lijkt het meer!
  2. Kauw je eten goed.
    We eten tegenwoordig te snel, omdat we het zo druk hebben. Dan eet je meer dan dat je eigenlijk zou moeten. Je maag doet er namelijk een tijdje over om het seintje ‘vol’ naar je hersenen te sturen.
    De oplossing? Kauw je eten langer; zo’n twintig keer kauwen per hap is voldoende.
  3.  Focus op het eten. 
    Lunch je vaak achter je bureau? Of zit je met je bord op schoot voor de televisie? Dan eet je ongemerkt te veel.
    De oplossing? Trek tijd uit om zonder afleiding van je maaltijd te genieten. Kies een aangenaam muziekje en geniet bewust van het eten op je bord!
  4. ‘Eet je bord (NIET) leeg!’
    Wie is er niet groot mee geworden, met de opdracht het bord leeg te eten. Maar waarom zou je je bord leegeten als je geen trek meer hebt?
    Oplossing? Luister naar je lichaam in plaats van te focussen op een leeg bord.
  5. Snack minder tussendoor.
    Ben je je er bewust van hoeveel je tussendoor eet? Een koekje bij de koffie, een zak chips onderweg naar huis of dat pepermuntje na afloop van een dinertje buiten de deur. Meestal blijft het niet bij dat ene chipje, maar eten we de hele zak leeg. Tussendoor snacken is niet erg, maar dan moet je de extra calorie-iname wél compenseren bij de volgende maaltijd. Maar dát doen we dan meestal niet. Dus krijgen we ongemerkt toch meer calorieën binnen.
    De oplossing? Beperk het snoepen tussen de maaltijden. Lekkere trek? Neem een glas water of een kauwgompje!

 

Lees ook nog 5x verborgen dikmakers.

Bron: www.lifehack.org

Ook interessant