Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Eet je tanden gezond

eet-je-tanden-gezond.jpg

We weten allemaal dat we onze tanden moet poetsen, flossen en regelmatig laten checken door de tandarts om ze gezond te houden.

Maar er zijn meer dingen die je kunt doen om een gezond gebit te garanderen. Bijvoorbeeld door de dingen die we eten. We noemen vijf voedingsmiddelen waarvan bewezen is dat ze helpen bij het gezond houden van het gebit.

Kaas
Kaas bevat weinig suiker en zuur en is rijk aan calcium. Het is dus een uitstekende keuze! Daarnaast bevat kaas ook caseïne, een eiwit dat bijzonder geschikt voor het versterken van het tandoppervlak.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Parmezaanse kaas ook helpt tegen de gevolgen van de zuren die vrijkomen bij frequent braken. Handig voor zwangere vrouwen of kankerpatiënten die een chemokuur ondergaan.

Suikervrije kauwgum
Er wordt veel gesproken over suikervrije kauwgum en niet alles is altijd even positief. Maar als we het hebben over een gezond gebit, dan is het kauwen van zo’n stukkie gom helemaal geen probleem. Veel kauwgum en pepermuntjes bevat namelijk Xylitol, wat schadelijke bacteriën doodt.

Selderij
De meeste verse, rauwe groenten zijn goed voor de tanden omdat ze vereisen dat je er goed op kauwt. Selderij is van al die groenten de beste keus, omdat het helpt de tanden op natuurlijke wijze te reinigen.

Peren
Vers fruit is, net als groenten, ook een goede keuze om de tanden gezond te houden. Vooral peren zijn geschikt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de vrucht een neutraliserend effect heeft op het tandoppervlak. Je kunt ze dus naar hartenlust oppeuzelen. Dit in tegenstelling tot gedroogde vruchten: dit zijn moordenaars voor het tandglazuur! Oppassen dus.

Yoghurt
Yoghurt bevat, net als kaas, veel caseïne. Daarnaast is het een belangrijke leverancier van calcium en fosfaten die de tanden gezond houden.

Ook interessant