Eten

Een eitje erbij: gezond of niet?

eieren-gif.gif

Eén ei is geen ei… Kan het kwaad om onbeperkt eieren te eten tijdens de paasdagen? Eieren zitten vol goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten. Maar in eierdooiers zit ook cholesterol, wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot. 

Een ei hoort erbij
Eieren bevatten veel eiwit, vitamine A, B, E, D en mineralen zoals ijzer, fosfor en seleen. Met regelmaat een eitje eten is dus erg goed voor je. Toch is het verstandig om niet méér dan drie eieren per week te eten, omdat je anders veel cholesterol binnenkrijgt. Voor een gezond eetpatroon kun je het beste variëren met andere eiwitrijke producten als vlees, vis, kaas, melk of vleesvervangers. Ondanks dat te veel eieren niet goed voor je zijn, mag je met Pasen natuurlijk best een eitje (of twee) meer eten.

Tips:
– Pas op met rauwe eieren in gerechten die niet meer worden verhit. Je voorkomt daarmee de kans op salmonellabesmetting.
– Bewaar eieren in de koelkast om het risico op salmonellabesmetting te verkleinen.
– Eieren blijven langer goed wanneer je ze bewaart met de punt naar beneden.
– Ben je niet zeker of de eieren nog goed zijn? Leg het ei in water met zout (verhouding 80 gram per liter). Blijft het ei drijven? Dan is het niet vers meer.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant