Eten

Dossier | Suiker

suiker-dossier.png

Gedurende de zestig dagen van de Margriet Fit Challenge geeft detox-coach Jacqueline van Lieshout uitgebreide informatie over voeding. Wat je koopt, hoe je het bereidt en welke keuzes je het best kunt maken. Deze keer vertelt ze alles over suiker.

Bangmakerij

“Soms word ik beticht van ‘bangmakerij’, door te schrijven over kinderen die in het ziekenhuis belanden na het eten van smurfenijs of luizenbloed dat gebruikt wordt voor de roze kleur in glacé koeken of tompoucen. Ik zie het eerder als interessante informatie die je hopelijk een klein beetje verder helpt in de extreem ingewikkelde voedseljungle. Ik snap wel dat mensen zeggen: ‘Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet eten, wat is nu wel en niet gezond?’ Naar mijn mening kun je kijken naar de mensen, hun gewicht, gezondheid en de problemen die ze daarmee hebben. En naar wat ze eten. Dat zou eens een idee zijn voor huisartsen, om zich daarin te verdiepen.”

35 kilo

“Honderd jaar geleden aten wij per jaar zo’n vijf kilo suiker per persoon en nu is dat 35 kilo. 35 kilo suiker per persoon per jaar! Als ik dan hoor dat de helft van de Nederlanders te zwaar is en we te maken hebben met een enorme golf aan diabetes type 2-patiënten valt bij mij wel een kwartje. En wanneer je in de wereld van de suiker duikt, wordt er al snel veel meer duidelijk. De macht van de suikerindustrie is in mijn ogen levensgevaarlijk.”

Suiker is overal

“Vanochtend was ik bezig een stuk te schrijven over een week suikervrij eten. Maar dan wel gewoon met voedsel uit de supermarkt. Ga er maar aan staan! Je hebt geen enkel idee van de hoeveelheden suiker die worden verwerkt in ons eten en drinken. Laat staan in wélk eten en drinken er precies suiker wordt verwerkt. Kijk eens naar de hoeveelheid suiker per 100 gram op de verpakkingen van kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen en ga maar door. Ook in vleeswaren wordt suiker verwerkt. Niet veel, maar je krijgt het dus als ‘gewoon’ etende Nederlander de hele dag binnen. En we willen alsmaar meer. Dat blijkt wel uit bovenstaande cijfers.”

Verslaving

“Diverse wetenschappers van universiteiten hebben ontdekt dat suiker een vergelijkend effect op de hersenen heeft als cocaïne. Lijkt me best verslavend dus. En een verslaafde is de hele dag met zijn drug bezig. ‘Waar is mijn volgende shot? Even iets zoets hebben, hoor…’ De toediening van deze harddrug begint al op heel jonge leeftijd, met een onschuldig lijkend ‘Pyjama Papje’. Maar per 100 gram bevat dit product 35 gram suiker. Dat is nog eens slimme klantenbinding! Laat ze maar jong starten, dan kunnen we de verslaving er lekker diep inwrijven. Bovendien liggen de producten speciaal voor kinderen, ontbijtgranen met tekenfilmfiguurtjes erop bijvoorbeeld, altijd op ooghoogte van de kids, zodat ze deze direct in het karretje kunnen stoppen. En juist deze producten bestaan meestal voor 1/3 uit suiker!

Is suiker dan altijd slecht? Moeten we er bang van worden? Nee, want suikers zijn essentieel breinvoedsel. Maar die suikers krijg je prima binnen wanneer je producten uit de natuur eet. Al die gefabriceerde, geraffineerde en verder bewerkte rotzooi maakt ons alleen maar dik en ziek. Ja, jou ook!”

De zestig meestgebruikte (schuil)namen voor suiker

“Een weetje: een klontje suiker weegt zo’n 4,5 gram, je kunt dus gemakkelijk berekenen hoeveel klontjes een product nu eigenlijk bevat. Hieronder een lijst van de zestig meestgebruikte (schuil)namen voor suiker. Ik snap dat je na het lezen wellicht denkt: maar al die natuurlijke suikers zijn toch goed? Maar het zijn uiteindelijk slechts concentraten; de suikers zijn uit de natuurlijke producten gehaald en staan dus ‘los’. Ons lichaam kan prima met suikers omgaan als ze onderdeel zijn van een appel bijvoorbeeld. Maar wanneer je de suikers eruit haalt, deze concentreert en met water aanlengt, heeft het met de originele appel niets meer te maken. Wees dus niet bang voor een ‘geheel’ en ‘compleet’ product van de natuur, maar wél voor gefabriceerde ‘voedingsmiddelen’.

Wanneer je weet dat je een enorme zoetekauw bent en/of neigt naar een suikerverslaving, dan zit er vaak maar één ding op: er een flinke tijd echt mee stoppen.  Je kunt tegen een alcoholist ook moeilijk zeggen: ‘Neem maar één wijntje, dat is prima.’ Je zult de zoete smaak een tijd moeten missen om er daarna hopelijk op een bewustere manier van te genieten.”

1. Agavenectar
2. Agavesiroop
3. Ahornsiroop
4. Barbados suiker
5. Basterdsuiker
6. Bietsuiker
7. Bietenstroop
8. Bruine suiker
9. Caramel (verhitte suiker)
10. Cassonade
11. Dadelstroop
12. Demerara
13. Dextrose
14. Druivensuiker
15. Esdoornsiroop
16. Fructose
17. Fructosestroop
18. Fruitsuiker
19. Galactose
20. Geleisuiker
21. Glucose
22. Glucose-fructosestroop
23. Glucosestroop
24. HFCS (High Fructose Corn Syrup)
25. Honing
26. Invertsuiker
27. Kandij
28. Karamel
29. Kokosbloemsuiker
30. Kokosbloesemsuiker
31. Kristalsuiker
32. Lactose
33. Maisstroop
34. Maïssuiker
35. Malt
36. Maltodextrine
37. Maltose
38. Maple Syrup
39. Melasse
40. Melassestroop
41. Melksuiker
42. Moutsuiker
43. Nectar
44. Oerzoet
45. Palmsuiker
46. Parelsuiker
47. Rietsuiker
48. Rijststroop
49. Rijstsuiker
50. Ruwe rietsuiker
51. Saccharose
52. Sacharose
53. Sapconcentraat
54. Speltstroop
55. Sucranaat
56. Sucrose
57. Suiker
58. Tarwestroop
59. Vanillesuiker
60. Wheat syrup

Bron: Ahealthulife.nl en detoxcoach.nl

Ook interessant