Eten

Dossier | Melk

melk-dossier.png

Hoe goed of slecht is melk nu eigenlijk? De meningen zijn hier over verdeeld en waarschijnlijk worden onderzoekers het nooit eens. Detox-coach Jacqueline van Lieshout vertelt hoe zij hierover denkt. 

Jacqueline: “Nederland is een van de landen met de grootste zuivelconsumptie ter wereld. Van melk wordt altijd gezegd dat we er sterke botten van krijgen, maar opmerkelijk genoeg hebben wij Nederlanders veel vaker last van osteoporose (botontkalking) dan bijvoorbeeld Aziaten die zelden tot nooit melk drinken. Uit sommige onderzoeken blijkt zelfs dat mensen die veel melk drinken meer kans hebben op een botbreuken. Dus het tegenovergestelde van wat altijd wordt beweerd.”

Melk is voor kalfjes

“Misschien is het gewoon een kwestie van logisch verstand. Want waar is melk nu eigenlijk voor bedoeld? Melk is borstvoeding voor kalfjes. Net als de borstvoeding van mensen is het bedoeld om een kalf een flinke stoot voedingsstoffen te geven om in korte tijd te groeien. Als het kalf groot genoeg is, gaat het gras eten, net als zijn moeder. Bij mensen en andere zoogdieren gaat het net zo; de mensenbaby krijgt tandjes en gaat vanzelf andere dingen eten. Hoewel sommige moeders nog lang borstvoeding geven, vinden de meesten van ons het vreemd als een kindje van twee of drie jaar nog aan de tepel van de moeder zuigt. Waarom vinden we het dan wel normaal dat onze grote kinderen en volwassenen nog melk drinken.”

Wat ik hoor van mijn lezers

“Ik spreek vaak mensen van wie de kinderen vaak verkouden zijn, ofwel altijd hoesten en loopneuzen hebben. Vaak gaat dit gepaard met ontlastingsproblemen of een opgeblazen buik. Wonderlijk genoeg verdwijnen deze klachten vaak helemaal als kinderen een paar maanden met zuivelproducten stoppen. Dit geldt eveneens voor veel volwassenen met een zuivelintolerantie. Vaak zie je dat ook hun huid verbetert als ze stoppen met melkproducten, want een zuivelintolerantie gaat vaak hand in hand met huidklachten zoals eczeem.”

Calcium kun je ook uit groente halen

“Calcium kun je prima uit (vooral) donkergroene bladgroenten (zoals spinazie of boerenkool) en andere groenten halen, maar je kunt ook supplementen gebruiken. Zorg ook dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt, want dit stimuleert de opname van calcium uit de darmen. Vitamine D krijg je door zonlicht, maar is ook verkrijgbaar als voedingssupplement. Wie weinig buitenkomt, doet er – zeker in de winter – verstandig aan extra vitamine D te slikken.”

Melk als traktatie

“Als je echt melk wilt drinken, kies dan bij voorkeur voor biologische melk. Dit is beter voor de dieren en wat de koe binnenkrijgt aan bestrijdingsmiddelen, kan ook in de koemelk terechtkomen. Zie het als een traktatie. Af en toe en niet te veel!”

 

Ook interessant