Eten

Dossier | Gluten

gluten-dossier.png

We horen en lezen er veel over; glutenvrij eten. Er zijn gestaag groeiende Facebook-groepen en er wordt zelfs in het nieuws over gesproken. Is dit de nieuwste trend, een rage of een onzinnige voedingstheorie? Wat is er allemaal bekend over de impact van gluten op onze gezondheid? Detox-coach Jaqueline van Lieshout legt het uit. 

Gluten?

Gluten is een eiwit, aanwezig in granen zoals tarwe, rogge, spelt en gerst. Mensen met coeliakie (dit spreek je uit als seu-lia-kie) lijden aan een ernstige glutenallergie. Deze is zo ernstig dat, bijvoorbeeld, wanneer eten wordt geserveerd op een bord waar nog één molecuul gluten op aanwezig is, ze er al ziek van worden. Vandaar dus ook de vermeldingen op sommige verpakkingen van ogenschijnlijk glutenvrije producten zoals boekweitmeel: ‘gemaakt in een fabriek waar ook noten en tarwemeel wordt verwerkt’ omdat de moleculen met gluten dan toch in het product aanwezig kunnen zijn.

Time-out

Nu heeft gelukkig slechts een kleine groep een daadwerkelijke glutenallergie, maar er blijkt een enorm grote groep te zijn (er wordt wel gezegd zo’n 70% van de mensen) die last heeft van sensitiviteit voor gluten, ofwel glutenintolerantie. Hoe kom je daarachter want in tegensteling tot een allergie is een intolerantie niet te testen met een bloedtest. De enige manier is dus ze (tijdelijk) niet eten. Al binnen een paar weken zonder gluten merken veel mensen enorm verschil: soms betere darmwerking, mooiere huid, veel meer energie (dit gebeurt bij bijna iedereen), gewichtsverlies indien nodig, minder tot geen hoofdpijn, migraine, andere pijnen.

Lees het etiket

Klinkt als een makkelijke test dus, gewoon geen gluten meer! Maar een leven ‘zonder brood en pasta’ blijkt toch voor veel mensen een enorm heftig idee te zijn. Vooral de boterham (en dus ook de cracker, het beschuitje, de koekjes, cakejes, ontbijtkoeken, ga maar door). Er komen steeds meer glutenvrije producten, het probleem is echter dat deze producten vaak zo vol transvet, suiker en andere toevoegingen zitten dat het echt geen wenselijke alternatieven zijn. Etiketten lezen blijkt dus sowieso echt nodig.

Shoppen

Ik raad je aan om rijstwafels en boekweitcrackers in huis te halen, die zijn redelijk makkelijk te krijgen. Van boekweitmeel maak je heerlijke wraps die je met van alles kunt beleggen. Er zijn genoeg boeken (waaronder de mijne) met veel alternatieven voor de boterham en het bord pasta. Op  mijn site vind je veel informatie over glutenvrije pasta’s, crackers e.d. die wél fatsoenlijk zijn, waardoor je dus van deze producten kunt blijven genieten. Zorg er overigens ook voor dat je, wanneer je bijvoorbeeld ervoor kiest om brood te laten staan, je gevarieerd gaat eten waarbij groenten en fruit veel meer naar de voorgrond komen. We eten er allemaal veel te weinig van.

Als je meer wilt lezen over tarwe (en bijvoorbeeld waarom opoe gewoon wel brood at en nergens last van had) is het boek van William Davis een aanrader. Een maand zonder gluten kan zomaar jouw leven veranderen. Echt!

Ook interessant