Eten

Dit zit in een eetlepel bakolie

een-eetlepel-olijfolie.jpg

Wie op de lijn let, ontkomt er bijna niet aan: calorieën tellen. Maar daarbij zien we vaak de kleinere dingen over het hoofd. De bakolie bijvoorbeeld! Dat zijn algauw twee boterhammen.

Houd jij bij wat je ongeveer hebt gegeten op een dag, of wat je nog gaat eten? Dan ben je niet de enige. Maar terwijl het aantal boterhammen en de stukken fruit nog redelijk makkelijk te onthouden zijn, geldt dat niet voor de kleinere dingen die we dagelijks consumeren. Van bakolie, zoals olijfolie of zonnebloemolie, gieten we vaak gedachteloos een flinke scheut in de pan. Ze bevatten weliswaar belangrijke vetzuren en vitaminen voor ons lichaam, maar je krijgt al snel meer binnen dan je nodig hebt. Ze zitten namelijk ook barstensvol calorieën. Een kleine scheut (eetlepel) olijfolie bevat er net zo veel als een flinke boterham.

Een overzicht per eetlepel:

– olijfolie, zonnebloemolie en alle andere oliën (10 gram): 90 calorieën
– bak-en braadvet, vloeibaar (10 gram): 89 calorieën
– bak-en braadvet, pakje (15 gram): 102 calorieën
– roomboter (15 gram): 110 calorieën
– kokosvet (15 gram): 132 calorieën

Een (volkoren) boterham bevat 80 calorieën.

Hoeveel vet heb je nodig?

Per dag mag twintig tot veertig procent van je totale energie-inname bestaan uit vet, zegt het Voedingscentrum. Als je overgewicht hebt, of daartoe neigt, is dit maximaal vijfendertig procent. Voor een gemiddelde Nederlandse vrouw die weinig beweegt, komt dit laatste neer op ongeveer tachtig gram vet per dag. Als je geen moeite hebt om op gewicht te blijven, kun je zo’n tien gram vet meer nemen.

Let er wel op dat je voornamelijk producten met onverzadigd vet eet, dus de gezonde vetten. Dat zijn onder andere: plantaardige oliën, noten, zaden, olijven, avocado’s en vette vis.

Bron | Voedingscentrum

6 dikmakers die je over het hoofd ziet

Margarine, halvarine of roomboter?

Ook interessant