Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Dit is waarom je fruit nooit moet vervangen voor een fruitsapje

fruitsapje.jpg

We weten het allemaal, maar we doen het veel te weinig: fruit eten. Het Voedingscentrum adviseert iedere dag twee stuks te nemen (gelijk aan tweehonderd gram). Maar slechts 13% van de volwassen Nederlanders haalt dit percentage. Verse vruchtensappen zijn daarnaast heel populair. En dat is niet zo gek, want even een snel een jus d’orange bij de lunch en je hebt je vitamines weer gehad. Toch?

Niet dus. Verse vruchtensappen zijn in principe net zo suikkerrijk als frisdranken, blijkt uit onderzoek. Bovendien zijn veel goede voedingsstoffen tijdens het verwerkingsproces, zoals persen en filteren, verloren gegaan. Daarnaast geeft sap een minder verzadigd gevoel dan vast fruit, waardoor je al snel te veel neemt. “Er zit nog een gezond imago aan vruchtensappen, maar dat moet veranderen,” zegt voedingswetenschapper Trudy Voortman tegen Nu.nl.

Meer is niet beter

Want hoewel fruit veel gezonde vitamines bevat, kun je er ook maar beter niet te veel van eten. “Er wordt maar twee stuks fruit per dag geadviseerd, meer is niet beter. In een flesje sinaasappelsap zitten zo’n vier of vijf sinaasappels, dat is bij elkaar zo’n tien suikerklontjes. Door vruchtensap te drinken, krijg je ongemerkt heel veel suikers binnen.”

Zelfgemaakte smoothie

Wie voor de minst slechte variant wil gaan, kiest volgens Voortman het beste voor een zelfgemaakte smoothie. “Je kunt er bijvoorbeeld ook ongeschild fruit in doen, dan zitten er meer vezels in. Maar alsnog telt het niet mee voor je dagelijkse fruitinname, omdat er ook dan vezels verliest en je waarschijnlijk meer suiker binnenkrijgt. In een glas fruitsmoothie van 250 milliliter zitten bijvoorbeeld al gauw zeven suikerklontjes.”

Negatieve gezondheidseffecten

En een teveel aan suiker lijdt niet alleen tot een paar extra kilo’s op de weegschaal. Uit onderzoek blijkt dat heet drinken van deze dranken het risico op diabetes type 2 verhoogt. Wanneer je 330 milliliter per dag, dringt zou je al 20% meer risico lopen. Daarnaast zorgen de zuren in vruchtensappen ervoor dat het tandglazuur over grote oppervlakken wegslijt, met als gevolg dat ze pijnlijk kunnen worden. Als het slijtproces eenmaal is ingezet, is het niet te repareren.

Lees ook
Déze fruitsoorten verminderen de kans op hart- en vaatziektes

Bron| Wat eet Nederland, Voedingscentrum, NU.nl
Beeld| iStock

Ook interessant