Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zo (on)gezond zijn de diëten van celebrities volgens een diëtist

dieten-celebrities.jpg

Van de enorme transformatie van zangeres Adele tot aan het altijd ranke figuur van Kate Middleton: er wordt veel gespeculeerd over de diëten en afvalgeheimen van celebrities. Maar hoe gezond zijn die nu eigenlijk?

Diëtiste Desiré van der Kruk van jouwfoodplan.nl bespreekt een aantal bekende diëten die worden gevolgd door beroemdheden en licht toe hoe (on)gezond deze zijn.

Bekende diëten van celebrities

Terwijl sommige beroemdheden zweren bij het eenvoudige en wetenschappelijk onderbouwde concept van een uitgebalanceerd dieet met verse, onbewerkte voedingsmiddelen, houden anderen zich bezig met vreemde voedingstrends die niet goed onderzocht zijn. En laten we niet vergeten dat celebrities meestal een leger voedingsdeskundigen en privékoks bij de hand hebben om het perfecte dieet te volgen zodat ze er tiptop uit blijven zien.

Het Zone dieet 

Wie is fan? Jennifer Aniston 

Het Zone dieet is al tientallen jaren populair. Het moedigt volgers aan om bij elke maaltijd een bepaalde hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vet te eten om ontstekingen in het lichaam te verminderen, naast andere gezondheidsvoordelen. Het Zone Dieet instrueert zijn volgers om zich te houden aan het eten van een specifieke verhouding van 40% koolhydraten, 30% eiwit en 30% vet. 

Als onderdeel van het dieet moeten koolhydraten een lage glycemische index hebben, wat betekent dat ze zorgen voor een langzame afgifte van suiker in het bloed om je langer verzadigd te houden. Eiwitten moeten mager zijn en vet moet van een gezonde bron zijn zoals vis of plantaardige oliën.  Het Zone Dieet heeft geen specifieke fasen en is ontworpen om een ​​leven lang gevolgd te worden. Geen enkel voedsel is verboden in het Zone Dieet, maar voedsel dat niet wordt aangemoedigd, omvat voedsel dat rijk is aan suiker en zetmeel. Water is de aanbevolen drank.

Oordeel van de diëtiste:

Het volgen van het Zone Dieet heeft een aantal voordelen. In tegenstelling tot andere diëten, beperkt het Zone Dieet geen strikte voedselkeuzes. Het raadt echter opties af die ongunstig zijn, zoals toegevoegde suiker en bewerkte voedingsmiddelen. De aanbevolen voedingskeuzes voor het Zone Dieet komen hiermee redelijk overeen met het Mediterrane Dieet. 

Het Zone dieet maakt echter veel gezondheidsclaims die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Het Zone Dieet beweert bijvoorbeeld de prestaties te verbeteren. Uit een onderzoek onder atleten die het dieet volgden, bleek echter dat ze, hoewel ze gewicht verloren, ook hun uithoudingsvermogen verloren en sneller uitgeput raakten dan anderen. Er is ook weinig bewijs dat de 40% koolhydraten, 30% eiwit en 30% vetverhouding van het Zone Dieet de optimale verhouding is voor vetverlies en gezondheidsvoordelen. Daarbij is het moeilijk om bij elke maaltijd precies deze verhoudingen aan te houden. 

Het Dukan dieet 

Wie is fan? Kate Middleton

Dit dieet is gebaseerd op de theorie dat het tellen van calorieën niet het geheim is voor gewichtsverlies, maar juist eiwit. Je mag je in dit dieet te goed doen aan mager rund-, kalfs-, varkens-, en orgaanvlees zoals lever en tong. Verder mag je ook vis, schaaldieren, kip, eieren, tofu en magere zuivel. Het beperken van koolhydraten, de favoriete energiebron van het lichaam, dwingt het lichaam tot een alternatieve brandstof: opgeslagen vet. Het dieet bestaat uit 4 fasen:

Aanvalsfase: Deze eerste fase duurt tussen de vijf en tien dagen en belooft onmiddellijke resultaten. Volgers van dit dieet hebben 72 eiwitrijke voedingsmiddelen om uit te kiezen, waarbij absoluut geen koolhydraten zijn toegestaan.

Cruisefase: Terwijl pure eiwitdagen nog steeds worden aangemoedigd, worden koolhydraten langzaam opnieuw geïntroduceerd in de vorm van 28 vooraf goedgekeurde groenten. ‘Dukanieten’ blijven in deze fase totdat ze hun streefgewicht hebben bereikt.

Overgangsfase (5 dagen voor elk halve kilo dat in fase 1 en 2 is verloren):  Eerder verboden voedingsmiddelen zoals fruit en zuivel worden geleidelijk weer ingevoerd. Volgers krijgen zelfs twee ‘feestmaaltijden’ per week waarbij ze bijna alles mogen eten wat ze willen (er gelden nog steeds enkele beperkingen).

Stabilisatiefase (onbepaald):  Als je erin bent geslaagd om koolhydraten terug in je leven te introduceren zonder weer aan te komen, mag je zelfvoldaan stap 4 instappen. Je dient deze fase levenslang vol te houden. 

Oordeel van de diëtiste:

Ben je dol op regels? Als je precies wilt weten wat je moet doen – hoe moeilijk het ook is – dan zul je de vele richtlijnen van het Dukan dieet waarderen. En hoewel de beperkende fasen kort zijn, zijn ze erg beperkend, dus onderschat de wilskracht die je nodig hebt niet.

Als je gezond wilt eten, is dit dieet niet de oplossing. De hoge hoeveelheid eiwit kan leiden tot gezondheidsproblemen op de lange termijn, en het uitsluiten van hele voedselgroepen brengt een risico op voedingstekorten met zich mee. 

Het Sirtfood dieet 

Wie is fan? Adele

Trendy nieuwe diëten lijken regelmatig op te duiken, en het Sirtfood dieet is een van de nieuwste. Het is een favoriet geworden van beroemdheden en staat bekend om het toestaan van rode wijn en chocolade. De makers beweren dat het geen modegril is, maar beweren eerder dat ‘sirtfoods’ het geheim zijn om vetverlies te ontgrendelen en ziekten te voorkomen.  Het Sirtfood dieet vereist dat je veel “sirtfoods” eet om het metabolisme van het lichaam, ontstekingsniveaus en veroudering te reguleren. Sirtfoods omvatten groene thee, citrusvruchten, peterselie, boerenkool, kappertjes, bosbessen, appels en zelfs rode wijn. In het begin van het dieet moet je jezelf drie dagen lang beperken tot slechts 1000 calorieën per dag. Op dag vier tot en met zeven mag je 1500 calorieën eten.

Oordeel van de diëtiste:

Het caloriebeperkende karakter van het dieet betekent dat het op lange termijn waarschijnlijk niet houdbaar is voor gewichtsverlies, en de korte lijst met voedingsmiddelen die het biedt, kan de inname van voedingsstoffen beperken. Tot nu toe is er geen overtuigend bewijs dat het Sirtfood dieet een gunstiger effect heeft op gewichtsverlies dan enig ander caloriebeperkt dieet. En hoewel veel van deze voedingsmiddelen gezonde eigenschappen hebben, zijn er geen langetermijn studies bij mensen geweest om te bepalen of het eten van een dieet dat rijk is aan sirtfoods aantoonbare gezondheidsvoordelen heeft.

Celebs en gewichtsafname

Celebrity-diëten zijn geen wondermiddel voor een slank lichaam. Beroemdheden hebben hun fitte lichaamsbouw misschien te danken aan hun dieet, maar ze hebben ook toegang tot andere voordelen, waaronder intensieve trainingsroutines met een personal trainer of zelfs plastische chirurgie.  Daarnaast kunnen celebs ook betaald worden om een dieet te promoten. Een oneerlijke vergelijking, dus. 

Meer lezen van Desiré?
Diëtist legt uit: dit is waarom afvallen moeilijker is bij overgewicht

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant