Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

De kracht van kool!

bloemkool.jpg

Kool is gezond, slank, lekker en ook nog eens goed voor het milieu. Vier redenen waarom we zo dol zijn op Hollandse kool.

Koolsoorten zoals rode kool, boerenkool en broccoli zijn herfst-en wintergroentes bij uitstek. En de meeste soorten worden nog op Nederlandse bodem gekweekt ook. Lekker vers dus, en goed voor onze boeren!

Rijk aan foliumzuur

Witte kool, maar ook rode kool, boerenkool, Chinese kool en andere koolsoorten zitten vol vitamines en foliumzuur (ook wel vitamine B11 genoemd). Brocolli is bijvoorbeeld rijk aan de pro-vitamine A en de vitamines B, C, E en K. Veel Nederlanders krijgen te weinig foliumzuur binnen, dus het kan zeker geen kwaad om vaker kool te eten!

Eten zonder aan te komen

Alle koolsoorten scoren laag op het aantal calorieën: 200 gram boerenkool bevat nog geen 100 calorieën en alle andere koolsoorten zijn nóg slanker. Dezelfde hoeveelheid zuurkool bevat bijvoorbeeld nog geen 30 calorieën! Dat betekent dat je er veel van kunt eten zonder ook maar een gram aan te komen. En omdat de groentes veel vezels bevatten, geven ze toch een verzadigd gevoel.

Veel vitamine C

In kool zit ook veel vitamine C. Met een portie bloemkool van 200 gram heb je bijvoorbeeld al tweederde van alle vitamine C binnen die je per dag nodig hebt. Boerenkool bevat zelfs nog meer vitamine C. Spruitjes, een kleine koolsoort, bevatten zelfs de meeste vitamine C van alle groentesoorten. Alleen in rauwe rode paprika zit meer vitamine C.

Goed gewas

Nog een voordeel? Ja! Kool heeft weinig bestrijdingsmiddelen en geen verwarmde kassen nodig, en is dus een milieuvriendelijk gewas. Goed bezig dus!

TIP: hou je niet van gekookte kool? Probeer dan eens de frisse spitskoolsalade van Margriets Colette!

Bron | Nederlands Voedingsstoffenbestand (NEVO)

Ook interessant