Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

De kracht van: cassave

cassave1-jpg.jpg

De cassave heeft zijn oorsprong in Midden- en Zuid-Amerika, maar komt tegenwoordig in alle tropische gebieden voor. Lees hier alles over deze voedzame, eetbare wortel!

Cassave bevat veel zetmeel en is daardoor erg voedzaam. De smaak lijkt op die van aardappel, maar cassave heeft wel een stevigere structuur. Cassave is bovendien glutenvrij. Je kunt van alles doen met cassave: koken, bakken, frituren, stomen of grillen.Van cassave wordt ook vaak meel gemaakt, wat vaak verkocht wordt onder de naam tapiocameel. Cassave is te koop op de markt, bij groentespeciaalzaken of de toko. Let wel op: cassave bevat van nature het giftige blauwzuur, dus het kan niet rauw worden gegeten.

In tropische landen worden geneeskrachtige werkingen aan cassave toebedeeld. Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat cassave een middel is tegen het prikkelbaredarmsyndroom. Het meel van de tropische wortel zou ook goed zijn voor het zenuwstelsel en zou stress kunnen voorkomen.

De bladeren schijnen ook goede eigenschappen te hebben. Je kunt ze fijnhakken tot een puree en aanbrengen op het hoofd. Dit zou werken tegen hoofdpijn. Er wordt ook gezegd dat wonden sneller genezen als ze verbonden worden met cassavebladeren.

Wil je zelf aan de slag gaan met cassave? Probeer dan dit recept uit!

Gestoofde cassave met gember en knoflook (voor 2 personen)

Ingrediënten
ca. 250 g cassave
1 teentje knoflook
ca. 2 cm verse gemberwortel
1 eetlepel olie of maisolie
1/2 eetlepel ketjap manis
1/2 eetlepel fijngeknipte munt of citroenmelisse
1/2 theelepel suiker

Bereiding
Schil de cassave en snij het in lange stukken. Halveer ze in de lengte, halveer de helften weer en snij de houtige kern eruit. Snij de cassave in smalle reepjes. Schil de gemberwortel en rasp deze fijn. Pel de knoflook en hak deze fijn. Verhit de olie in een wok en roerbak de gember en knoflook ongeveer 10 seconden. Voeg de cassave toe en roerbak 3 tot 4 minuten op middelhoog vuur. Voeg zout, peper, sojasaus, suiker en 3-4 eetlepels water toe.

Leg de deksel op de wok en stoof de cassave in ongeveer 8 minuten zachtjes gaar. Schep regelmatig om. Bestrooi met fijngeknipte munt of citroenmelisse en serveer meteen.

Voor een vegetarische maaltijd serveer je hier roergebakken blokjes tofu bij. Wil je het met vlees eten, serveer er dan geroosterde drumsticks bij.

 

Ook interessant