Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

De 5 populairste diëten

de-5-populairste-dieten.jpg

Die laatste pondjes kwijt? Even googlen en je wordt bedolven onder de veelbelovende dieten. Soms zijn ze heel effectief, maar wat doen ze op de langere termijn? Zie hier de top 5 populairste diëten.

1. Atkins dieet
In de familie van eiwitrijke diëten is meneer Atkins het opperhoofd. Het dieet gaat ervan uit dat als je geen langzame en snelle suikers tot je neemt (fruit, alcohol, koolhydraten, etc.), je lichaam wordt gedwongen om energie ergens anders uit te halen; uit je vetreserves om precies te zijn. Wel mag je volgens het dieet naar hartenlust genieten van goede vetten (vis, olijfolie) en vlees en zuivel. Na enkele weken wordt de verboden voeding weer langzaam aan het dieet toegevoegd. Het dieet wordt gezien als zeer effectief, maar ook zeer onevenwichtig. Op de lange termijn kun je bij het volgen van dit dieet te weinig vezels binnenkrijgen (vooral te merken aan je stoelgang). In dat geval is het raadzaam om een vezelpreparaat te slikken.

2. Paleo

Paleo is gebaseerd op de veronderstelling dat zwaarlijvigheid in de oertijd niet bestond. Het zou daarom het beste zijn om weer te gaan eten zoals men toen deed. Op het Paleo-menu: vlees, vis, eieren, bessen, groenten (het liefst rauw), noten (walnoten, hazelnoten en amandelen). Zo min mogelijk bewerkt voedsel, maar vooral geen granen of aardappelen. Het Paleo-dieet vergt enige voorbereiding. Tupperware bestond in de oertijd misschien nog niet, maar plastic bakjes zijn je redding als je je aan dit dieet wilt houden. Honger lijden hoef je in ieder geval niet. Eenmaal gewend aan de vaste basisingrediënten, is dit dieet makkelijk vol te houden en wordt het na verloop van tijd meer een levensstijl.

3. 17 days

Dit dieet is een combinatie van zeventien minuten cardio per dag en 68 dagen diëten in fases van zeventien dagen. Tijdens fase één eet je vlees, groenten, zuivelproducten en fruit. Suiker met mate en niet meer dan 1200 calorieën per dag. In fase twee wordt graan weer aan het dieet toegevoegd en 300 extra calorieën. De 35e tot en met de 51e dag mag je daar dagelijks een vrucht, een kleine hoeveelheid alcohol en een snack van 100 calorieën erbij doen. De laatste zeventien dagen zouden moeten voelen alsof het de eerste zeventien dagen van de rest van je leven zijn. Omdat in fases wordt gewerkt met uitzicht op een einde is dit dieet redelijk goed vol te houden. Maar dat maakt het ook verleidelijk om soms te smokkelen.

4. Raw

Bij een raw diet wordt voedsel niet boven de 45ºC verhit. Bij honderd procent raw bestaan de maaltijden enkel uit rauwe groenten, fruit, zeewiersoorten, noten, gekiemde granen, bonen en zaden en wilde planten. Bij zeventig procent raw wordt er bijvoorbeeld nog (miso)soep of gepasteuriseerde melk aan het dieet toegevoegd. De ene stroming eet wel rauwe vis en rauw vlees (filet americain), terwijl dit voor de andere stroming een absolute ‘no-go’ is. Raw food zou volgens de aanhangers veel meer voedingsstoffen bevatten dan gekookt voedsel, omdat er tijdens het kookproces veel mineralen, vitaminen en enzymen verloren gaan. Alleen raw food eten klinkt simpel, maar er komt meer bij kijken dan domweg kauwen op een wortel. Eenmaal door de zure appel heen, krijgen je smaakpapillen door de rauwe, verse voedingcombi’s een enorme boost en wil je nooit meer iets uit de magnetron.

5. Afvallen met Facebook
Move over Sonja Bakker, there’s a new guru in town! Mieke Kosters – zelf al sinds haar vijftiende aan het lijnen – onderzocht waarom haar slanke vriendinnen wél bitterballen kunnen eten zonder dik te worden. Haar bevindingen beschreef ze in het boek Het geheim van slanke mensen. Volgens haar hoef je bijna niets te laten staan – chocola en wijn mogen best! – als je alles maar met mate neemt. Via een besloten Facebook-groep kun je gratis een acht weken durend programma volgen. Je gaat bewuster om met wat je in je mond stopt, maar er bestaat – hoezee – geen verboden voedingslijst.

Ook interessant