Eten

Dít is waarom je chiazaad zou moeten weken in water

dit-is-waarom-men-chiazaad-weekt-in-water.jpg

Sinds een paar jaar is Nederland in de ban van superfoods. Chiazaad is daar een van. Waar het hier nog relatief nieuw is, wordt het in landen als Mexico en Guatemala al jarenlang gebruikt als voedingsingrediënt en als toevoeging in voedzame drankjes. Het makkelijkste is om ze te mengen met water, maar je kunt er nog veel meer mee!

We vertellen je wat je moet weten over chiazaad én hoe je het in het dagelijks leven gebruikt.

Voedingsinformatie

Door de vele gezondheidsvoordelen en veelzijdigheid, worden de zaadjes steeds vaker gebruikt. Per portie van 100 gram bevatten ze meer antioxidanten dan blauwe bessen, 20% meer eiwit dan eieren, 30% meer vezels dan lijnzaad en maar liefst 100% meer omega-3 dan walnoten. Redenen genoeg om deze kleine zaadjes wat vaker te eten!

Lees ook:
Dit zijn de voor- en nadelen van chiazaad

Water

De superfood kan meer dan twaalf keer hun gewicht opnemen in water. Als je de zaadjes weekt in bijvoorbeeld water, yoghurt of melk, vormt er zich een geleilaagje om ieder zaadje heen. In je maag ontstaat dit geleilaagje ook als chiazaadjes eet, waardoor je een voor langere tijd een vol gevoel ervaart.

Als je je vermoeid voelt, kun je een theelepel chiazaad toevoegen aan je waterfles. De zaden geven je stabiele energie, door de perfecte verhouding van eiwitten, vetten en vezels. Om deze reden vermindert je hongergevoel en veroorzaakt het geen pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Zeg maar dag tegen die 4-uur-dip.

Veelzijdige zaadjes

Naast dat je chiazaadjes kunt weken in water, zijn ze ook een perfecte toevoeging op een salade, als topping op je yoghurt, door de soep voor een extra bite of gewoon voor een crunchy effect over een boterham. Doordat de zaadjes makkelijk te verteren zijn, hoef je ze niet eerst fijn te malen. Maar, dat kán natuurlijk wel. Als je dat doet, worden de omega-3 vetten beter opgenomen. Dat betekent overigens niet dat ongemalen of alleen geweekt niet gezond is. In gewicht gemeten bestaat chiazaad voor veertig procent uit voedingsvezels. Deze vezels zijn enorm belangrijk voor een gezonde spijsvertering en stoelgang.

Recept

Met chiazaadjes kun je hele leuke, lekkere en voedzame ontbijtjes en toetjes maken. Pinterest staat er vol mee. Wat dacht je van onderstaand ontbijtje? Je maakt ‘m ’s avonds al klaar, zodat je ’s ochtends alleen maar wat toppings erover hoeft te doen. Doe 250 ml. havermelk, amandelmelk of gewone melk in een schaaltje met drie eetlepels chiazaad (25 gram). Zet dit vervolgens in de koelkast en je hebt de volgende ochtend een soort puddinkje. Je kunt er fruit en noten aan toevoegen voor een voedzaam ontbijt. Zin om een lekkere cake te bakken? Probeer deze citroen-gembercake met chiazaad. Eet smakelijk!

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | Pure Wow, Moevanvermoeidheid.nl, Happyhealthy.nl
Beeld | iStock

Eenzaamheid is niet alleen een groot probleem onder ouderen, maar ook onder jongvolwassenen. Daarom heeft Margriet het initiatief Margriet Belbuddy’s in het leven geroepen: Margriet-vrijwilligers bieden een luisterend oor aan iedereen die wel een praatje kan gebruiken. In de hele maand oktober van maandag t/m vrijdag van 18.30 tot 22.00 zitten onze Margriet Belbuddy’s voor je klaar via 088 076 77 00. Kijk voor meer informatie op Margriet.nl/belbuddys.

Ook interessant