Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Chagrijnig? Van deze voeding word je zó weer vrolijk

chagrijnig-van-deze-voeding-word-je-zo-weer-vrolijk.jpg

Ben je met het verkeerde been uit bed gestapt en lukt het maar niet om die donderwolk boven je hoofd kwijt te raken? Vervelend, maar gelukkig is er iets aan te doen. Naast een frisse neus halen of vrolijke muziek draaien, kun je als je chagrijnig bent ook bepaalde voeding eten om ervan af te komen.

En ja, pasta is dus één van die voedingsmiddelen die je vrolijk kunnen maken. Echt waar.

Omega 3-vetzuren

Een gebalanceerd lichaam zorgt voor een gebalanceerd humeur. Het is dus belangrijk om voldoende producten te eten waar omega 3-vetzuren in zitten. Waar je deze onder andere in vindt? Denk aan zalm, walnoten en bijvoorbeeld olijfolie. Ook artisjok, chiazaadjes en andere vette vissoorten zoals sardientjes en makreel bevatten veel omega 3.

Volkoren producten

Daarnaast is het belangrijk om voldoende volkoren producten tot je te nemen. Ben je chagrijnig? Dan vrolijkt de gedachte aan een groot bord pasta met kaas je waarschijnlijk sowieso al op. Als je volkoren pasta gebruikt, is het wetenschappelijk dus ook écht een blijmaker. Er zit namelijk veel vitamine B in, wat bijdraagt aan een energiek gevoel én de aanmaak van serotonine (het gelukshormoon.) Geen zin in pasta? Dan volstaat een bordje havermout of een snee bruin brood natuurlijk ook.

Groene groenten

Misschien maakt de gedachte aan groene groenten je niet direct blij, maar wist je dat het juist goed is om voor deze soort voeding te kiezen als je chagrijnig bent? Dat komt omdat er in groene groenten veel vezels zitten die bijdragen aan gezonde darmen. En aangezien je darmen ook wel aangeduid worden als je tweede brein, wil je je buik dus het liefst altijd vrolijk houden. Groene groenten als spinazie, broccoli, linzen en avocado doen wonderen voor je humeur.

Vitamine D

We weten allemaal hoe blij we worden van een paar zonnestralen wanneer we de gordijnen opendoen. Het is niet voor niets dat het erg belangrijk is om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Je vindt deze belangrijke geluksmaker in onder andere eieren, (soja)melk, vette vis en vlees. Eet je vegetarisch? Dan is het aan te raden om vitamine D te suppleren.

Koffie

Niets lekkerder dan de geur van verse koffie in de ochtend, niet? Al helemaal als je chagrijnig bent, is een kopje koffie zeer welkom. Wetenschappelijk gezien ook, want cafeïne zorgt voor een goed humeur – mits je er niet te veel van drinkt. Uit onderzoek blijkt dat cafeïne een trigger is voor het brein om het geluksstofje dopamine aan te maken. Lust je geen koffie? Dan doet groene thee of bijvoorbeeld matcha ook wonderen.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock
Beeld | iStock

Ook interessant