Eten

Van deze zeven dingen die je eet en drinkt word je chagrijnig

chagrijnig-dan-heb-je-waarschijnlijk-dit-gegeten-of-gedronken.jpg

Niet van alles wat je eet word je blij en gelukkig. Aan sommige voedingsmiddelen kun je zelfs een vervelend humeur overhouden. Hoe komt dat eigenlijk? Welke voeding en dranken kun je beter laten staan om niet chagrijnig van te worden?

Voedingswetenschapper Claudia Smith ontdekte dat comfort food niet goed is voor je humeur. Suiker en koolhydraten geven je een suikerkick, maar daarna word je knorrig, moe en verstrooid.

Troosteten

Je zou denken dat je van troosteten juist vrolijker wordt. In principe werkt dat ook zo, omdat je het eten ziet als een beloning. Als je bijvoorbeeld in een stressperiode zit of je hebt liefdesverdriet, mag je van jezelf een chocoladereep opeten. Maar word je er daadwerkelijk vrolijker en gelukkiger van? Nee. Claudia Smith stelde een lijstje op met zeven dingen die je beter kunt laten staan omdat je er chagrijnig van zou worden.

1. Koffie

Het Voedingscentrum adviseert om maximaal vier koppen koffie per dag te drinken. Van te veel cafeïne word je namelijk nerveus, prikkelbaar en dus chagrijnig.

2. Taart, cake en koekjes

Elk stukje taart, cake en koekje bevat suiker. Gecombineerd met vet zoals boter en koolhydraten: het kan bijna niet slechter. Natuurlijk draait het allemaal om balans. Probeer eens dit gezonde ontbijtbrood met banaan en courgette, als een voedzamer tussendoortje.

3. Frisdrank

Frisdranken bevatten veel suiker die door je lichaam snel worden opgenomen. Het gevolg is een suikerkick maar daarna voel je je uitgeblust en chagrijnig. Light frisdranken bieden niet de oplossing. Te veel aspartaam wordt in verband gebracht met lichte depressies en angststoornissen. Volgens Smith kun je daarom beter water, thee en af en toe koffie drinken.

4. Alcohol

Van te veel alcohol krijg je hoofdpijn, maagzuur, een slechte nachtrust én een kater. Natuurlijk is een beetje alcohol niet erg, dat blijkt zelfs gezond te zijn. Maar van te veel drank – meer dan één glas per dag – kan je humeur de volgende dag flink verpesten.

Lees ook
Chagrijnig? Van deze voeding word je zó weer vrolijk

5. Ham, worst en andere vleeswaren

Veel vleeswaren bevatten een grote hoeveelheid zout, conserveermiddelen en smaakversterkers. Dit is natuurlijk niet heel gezond. Toch kun je ook zelf aan de slag gaan door bijvoorbeeld kipfilet te bakken of te grillen. Er zit namelijk veel proteïne in en daar knapt je humeur juist van op.

6. Snacks als pizzabroodjes, chips en frikandellen

Deze snacks zijn zogenaamde processed foods en zijn niet gezond voor je. Ze zorgen kort voor een piek in je energie maar daarna voel je je duf. Iets lekkers mag heus wel, maar schrap deze snacks uit je weekmenu en maak er slechts een uitzondering van.

7. Patat

Patat staat ook op de lijst van ‘verboden voedsel’. Volgens experts zit er te veel zout in, te veel verzadigd vet en ook veel koolhydraten. Als vervangen wordt quinoa en bruine rijst geadviseerd.

Om chagrijnig van te worden

Mag je dan helemaal niets meer eten? Gelukkig is dat niet het geval. Maar voel je je al een tijdje duf, sloom en depri, dan is het goed om eens te kijken wat je eet op een dag. Probeer een gezonde en vezelrijke leefstijl aan te houden. Dit is goed voor de stoelgang en ons afweersysteem. Ook beschermt het tegen diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Maar het grootste voordeel is dat je minder snel zin krijgt in ongezonde snacks waardoor je ook niet zo snel chagrijnig wordt!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Favorflav.com
Beeld | iStock

Ook interessant