Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zo halveer je de calorieën in rijst met een simpel trucje

calorieen-in-rijst.jpg

Dol op rijst, maar wil je ook op je calorieën letten? Dan hebben we goed nieuws. Wetenschappers hebben namelijk een manier gevonden, waardoor je tot wel 60 procent minder calorieën binnen krijgt. En dat geldt voor een normale portie rijst. Het enige wat je nodig hebt? Een scheutje olie en een portie geduld. 

Zo pas je dit simpele trucje zelf toe. 

Calorieën in rijst verminderen

Wetenschappers hebben ontdekt dat je het aantal calorieën, dat je lichaam bij het eten van rijst opneemt, kunt verminderen. Dat komt omdat rijst twee verschillende soorten zetmeel bevat: een licht verteerbare en een resistente variant. Je lichaam kan de resistente zetmeelsoort niet afbreken en omzetten tot suiker, omdat zij daar niet de juiste enzymen voor bezit. Licht verteerbaar zetmeel wordt wel omgezet in suiker, maar bij te veel suiker in je bloedbaan wordt dit omgezet in vet. Dat teveel wil je natuurlijk voorkomen. Daarvoor hoef je gelukkig voortaan de rijst niet te laten staan. Wetenschappers vonden namelijk een manier om ervoor te zorgen dat er meer resistent zetmeel in rijst zit, dan de verteerbare variant. 

Dit is de simpele truc

Gelukkig blijkt het heel simpel om de calorieën in rijst te verminderen. Dat doe je namelijk door een beetje kokosolie aan het kookproces toe te voegen. De kokosolie maakt het zetmeel bestand tegen de spijsverteringsenzymen. Volgens de wetenschappers moet de rijst vervolgens wel 12 uur afkoelen, om dit proces optimaal in werking te zetten. Je moet wat geduld hebben, maar dan zit er wel 50 tot 60 procent minder calorieën in de rijst. Dit trucje is het beste toe te passen wanneer je vooruit kookt, voor de rest van de week. 

En geen zorgen; het opwarmen van de rijst, nadat het is afgekoeld, heeft volgens de onderzoekers geen invloed. Als het zetmeel eenmaal is omgezet, kan het door warmte dus niet meer terug veranderen. 

Lees ook: Zo lang kun je rijst bewaren en zo warm je het veilig opnieuw op

Het kookproces

Wil je dit zelf ook proberen? Voeg dan één theelepel kokosolie aan een pan kokend water toe samen met een kopje niet-verrijkte witte rijst. Dit laat je vervolgens twintig tot maximaal veertig minuten sudderen. Daarna zijn de zetmeelkorrels voldoende omgezet. Laat de rijst alleen nog ‘even’ 12 uur afkoelen en ‘klaar is kees’. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Redbook
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant