Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Dit zijn de vele gezondheidsvoordelen van bramen

bramen.jpg

Het bramenseizoen is geopend. In augustus en september kun je ze overal aan de struiken zien hangen en er veel van plukken, gezien ze dan de gewilde donkerpaarse kleur hebben. En dat betekent dat ze rijp, zoet en sappig zijn. De vruchtjes zijn maar klein, maar er zitten heel veel gezondheidsvoordelen aan.

We zetten de vele verrassende gezondheidsvoordelen ervan voor je op een rij.

Tijd voor bramen

Bramen zijn in de maanden augustus en september rijp. In bossen, parken en andere natuurgebieden kun je ze dan ook zomaar aan struiken zien hangen. Blauw-zwart gekleurde bramen zijn rijp om te plukken. Hoe groter, hoe meer smaak de braam heeft. De braam is goed rijp en op smaak als de vrucht gemakkelijk loslaat van het steeltje en je er niet aan hoeft te trekken. Zijn ze nog rood of groen? Ook dan kun je ze beter laten hangen.

Sterke weerstand

Bramen zijn maar klein, maar de gezondheidsvoordelen ervan zijn groot. Zo zitten er heel veel vitamines in, met name veel vitamine A en C. Deze vitamines maken je weerstand sterker, waardoor je minder snel vatbaar bent voor griepvirussen en verkoudheden. Ook zitten er veel antioxidanten in, die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen van buitenaf. Tot slot zijn de bramen een grote bron van folaat (vitamine B11) en vitamine K.

Mooie huid

Diezelfde vitamine C heeft nog een groot voordeel, en dat is dat het de aanmaak van collageen bevordert. In veel huidverzorgingsproducten zit collageen verwerkt, omdat dit de huid sterk en soepel houdt. Ook draagt het eiweit collageen bij aan het behouden van sterke tanden en nagels.

Lees ook:`
Recept: minitulbandjes met bramen en bramenglazuur

Betere stoelgang

Heb je snel last van constipatie of een opgeblazen gevoel? Dan kan het eten van bramen helpen. Dat komt omdat deze kleine vruchtjes veel vezels bevatten, die een positieve invloed op je spijsvertering hebben. Ook zijn de vezels in de bramen goed voor je algehele darmflora, doordat vezels een voedingsbron zijn voor de goede bacteriën die je darmflora gezond houden.

Bescherming tegen hart- en vaatziekten

Omdat er in bramen ook veel mangaan zit, kan het eten ervan bijdragen aan een betere gezondheid van het hart. Dit mineraal staat erom bekend je te kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast kan het ook de gezondheid van je lever ondersteunen. Ditzelfde mineraal heeft ook nog eens een ontstekingsremmende werking.

Afvallen

En probeer je wat kilootjes af te vallen? Dan kan het eten van bramen ook helpen. Dat komt omdat de vele vezels erin zorgen dat je langer een verzadigd gevoel houdt, waardoor je minder snel geneigd bent om te snacken en zoete tussendoortjes te nuttigen. Ook zitten er relatief weinig calorieën in bramen; per 100 gram bevatten de vruchtjes maar 43 calorieën.

Bron | Deverseverleiding, 24kitchen
Beeld | Getty

Ook interessant