Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten Tips & Tricks

Voor je boodschappenlijstje: déze voedseltips maken je minder snel oud

voedseltips-boodschappenlijst-oud-worden-gezond-leven.jpg

Ouder worden is onvermijdelijk en helemaal niet erg. Maar te snél oud worden, dat wil natuurlijk niemand. Er zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheden om te verbloemen dat je er ouder uit begint te zien. Het verouderingsproces is jammer genoeg niet te stoppen, maar gelukkig wel te vertragen. En dat heeft alles te maken met de juiste voeding, volgens arts en onderzoeker Kris Verburgh. Voedsel met veel dierlijke eiwitten en snelle suikers zijn uit den boze, laat hij weten in het boek Veroudering vertragen – het langer jong plan.

Oud (er) worden

Hoe werkt dat nou: ouder worden? Het is niet zo gek dat we steeds vaker last krijgen van versnelde veroudering. We hebben drukke banen, slapen niet altijd even goed, moeten altijd bereikbaar en online zijn en eten net iets te vaak ongezond. En daar komt de juiste voeding weer om de hoek kijken. “Veroudering omvat de processen die ervoor zorgen dat het lichaam op cellulair niveau steeds minder goed functioneert. Cellen kunnen zichzelf steeds minder goed onderhouden, waardoor het lichaam uiteindelijk minder goed werkt, verzwakt en uiteindelijk sterft. Wanneer je gezond eet, leef je niet enkel langer, maar neemt ook de gezonde levensduur toe. Voeding is niet de enige, maar wel een belangrijke pijler waarmee we de veroudering van ons lichaam kunnen vertragen”, aldus de onderzoeker.

Wanneer je voordeel wil hebben van je voeding dan mogen onderstaande producten volgens Kris Verburgh niet ontbreken op je boodschappenlijstje – of juist wel..

Lees ook: Je huid jong eten: zo versterk je je collageen door voeding

Je boodschappenlijstje

  • Eet minder dierlijke eiwitten. Om ouder, en vooral gezond ouder te worden is het beter om minder dierlijke producten te eten. Als je ze toch eet, vervang rood vlees dan door wit vlees, dus gevogelte, of door vette vis.
  • Verminder het aantal koolhydraten. Doseer snelle suikers en zetmeel zoals in pasta rijst en aardappelen, en vervang deze meer door groenten, peulvruchten en paddenstoelen.
  • Probeer goede vetten te eten. Een ‘vetfobie’ is overigens niet nodig, maar eet dan vooral goede vetten, zoals die in olijven, avocado, vette vis, walnoten, chiazaad en lijnzaad.
  • Zet blauwe bessen op je lijstje. Deze beschermen tegen DNA-schade.
  • Voeg walnoten toe. Deze houden de hersenen weer langer gezond.
  • Groene thee of bladgroenten. Groene thee beschermt tegen hart- en vaatziekten, en geregeld een ruime hoeveelheid groene bladgroenten eten kan onze hersenen tot elf jaar jonger maken.
  • Drink minder cola (en sommige andere frisdranken). Hiervan krijg je sneller rimpels. Frisdrank zorgt namelijk voor ‘suiker-crosslinking‘, een proces waarbij suiker verbindingen tussen eiwitten creëert, waardoor de huid minder flexibel wordt en deze sneller veroudert. 
  • Verminder de hoeveelheid suiker: Veel suiker in de bloedbaan leidt tot stijvere bloedvaten, wat bijdraagt aan een hoge bloeddruk.

Lees ook: Déze voedingsmiddelen moet je volgens een lang leven-expert altijd in je koelkast hebben

Nog een manier: ‘calorische restrictie’

Volgens de arts is er naast het aanpassen van je voeding ook nog een andere manier om veroudering tegen te gaan. Uit een studie met apen bleek dat ze 10 tot 20 procent langer leefden door 30 procent minder te eten dan dat ze gewend waren. De studie werd gedaan door twee Amerikaanse onderzoeksteams die gepubliceerd werd door het wetenschappelijke blad Nature Communications. “Er treedt er al een behoorlijk gezondheidsvoordeel op, wanneer we zo’n 25 procent minder eten”, vertelt hij. “De schatting is dat mensen die aan calorische restrictie (verminderen van aantal calorieën) doen 10 procent langer leven”, aldus Verburgh.

Bron | Nu.nl
Beeld | Getty Images 

Ook interessant