Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Havermout op een andere manier: baked oats als ontbijt

baked-oats-een-variant-op-je-standaard-havermout-ontbijt.jpg

Is havermout ook jouw favoriete ontbijt? Dan is deze nieuwe variant misschien wel iets voor jou. Ook voor de mensen die gruwelen van de papperige substantie van havermout zijn de knapperige baked oats misschien wel de ideale uitkomst. 

Deze week eens uitproberen?

Baked oats

Er bestond natuurlijk al havermoutpap en ook de overnight oats waren al bekend. Daarbij laat je je havermout de avond van te voren al weken in de koelkast en eet je het dus koud. Maar er is weer iets nieuws: baked oats. Oftewel: afgebakken havermout. Hierbij bak je de havermoutpap in de oven, waardoor het knapperig wordt. Vooral voor mensen die wel de voedingswaarde van een havermoutontbijtje aantrekkelijk vinden, maar de papperige substantie op babyvoeding vinden lijken, is dit een perfecte uitkomst. Daarnaast lijkt de structuur van de baked oats haast cakeachtig. Wie wil dat nou niet, elke dag ontbijten met cake, maar dan wel gezond. 

Zo maak je het zelf

Benieuwd naar baked oats? Je kunt het gelukkig heel makkelijk zelf maken. Je begint met het maken van havermoutpap zoals je dat normaal ook zou doen. Wanneer je mengsel van havermout en melk of water kookt giet je dit in een ovenbestendige schaal en bak je je havermout in 20 tot 30 minuten op 175 graden af. Daarna kun je er nog wat fruit en noten aan toevoegen om het helemaal af te maken.

Lees ook: Vijf onverwachte dingen waar je havermout voor kunt gebruiken

Ontbijten met cake

Wil je echt uitpakken? Dan kun je bij het maken van je havermout ook alvast siroop, honing, suiker of kaneel toevoegen. Hierdoor geef je je gezonde ‘cake’ nog meer smaak. Of voeg bijvoorbeeld alvast wat plakjes appel toe voordat ‘ie de oven in gaat, waardoor je een soort gezonde appeltaart maakt. Als je dat wat te heftig vindt voor ontbijt, dan kun je dit natuurlijk ook als gezond tussendoortje eten. Heb je doordeweeks in de ochtend geen tijd om dit te maken? Dan kun je de baked oats natuurlijk ook alvast vooruit maken. Doe dit in een cakevorm, zodat je steeds plakjes kunt afsnijden.

View this post on Instagram

PEANUT BUTTER & JELLY BAKED OATS 🥜🍓 Classic combo for a Friday morning and I’m not mad about it 💃🏼 Let’s be real, you can never go wrong with PB&J 🥰 I topped these peanut butter baked oats with homemade raspberry chia jam, but you could use whatever jam is your jam 😉 Recipe is below 💛 Hope your Friday is off to a great start! HOW TO 👉🏼 In a bowl, combine: 1/2 cup oats (can soak overnight and drain for easier digestion if desired) 1/2 mashed ripe banana 1/4 cup milk of choice 1 TB creamy peanut butter 1 tsp maple syrup 1/2 tsp baking powder 1/4 tsp each: cinnamon and vanilla extract Preheat oven to 350. Grease a small ramekin with coconut oil. Pour oat mixture in. Bake for 25 minutes. Top with jam of choice 🍓 (I used homemade raspberry chia jam) and extra PB 🥜

A post shared by Lauren Dapoz (@laurenslovelykitchen) on

View this post on Instagram

Banana Chocolate Baked Oatmeal For… ya guessed it … One!! ☝️ 220 cal, 10g protein, vegan option 🌱 should we turn this account into single-serving recipes only, whaddya think? 😅 . . . so google has switched to work from home mode 😬 part of me is worried about isolation (Gav works at a start-up so he’s still going in) but then part of me is like: IMMA BAKE MY BREAKFAST EVERY MORNING 😅😀 . . . try this guys: – 1/2 banana mashed – 1 egg white (vegan sub 3 tbsp nut milk and 2 tbsp pea protein) – 1/3 cup oats (30g) – 1/4 tsp baking powder – f it up with cinnamon 😝 . . . mix all then top with small square of chopped chocolate (i used @hukitchen hazelnut butter filled 🤤). bake 20-25 min. . . work from home not looking bad anymore! lemme know if u make!

A post shared by Plenty Sweet | Elif Y. (@plentysweet200) on

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | 24Kitchen
Beeld | Getty Images

Ook interessant