Eten

Aardappels koken: mét schil is veel gezonder!

moet-je-aardappels-nou-wel-of-niet-schillen.jpg

Schil je nog steeds je aardappels? Niet doen! Als je ze in de schil kookt, blijft er veel meer vitamine C behouden.

Volgens het Voedingscentrum zitten er niet méér vitamines in de schil van een aardappel (of bijvoorbeeld een appel), maar de schil zorgt er wel voor dat de vitamines ín de aardappel minder makkelijk in het kookvocht kunnen sijpelen. Bovendien krijg je met de schil extra vezels binnen. Niet schillen dus!

Bijna twee keer zoveel vitamine C

Van vitamines weten we dat ze gevoelig zijn voor lucht (zuurstof), licht, vocht en hitte. Vooral foliumzuur en vitamine C zijn erg kwetsbare vitamines. Volgens onderzoek gaat er bij het koken van geschilde aardappels maar liefst veertig tot vijfenveertig procent aan vitamine C in het kookwater verloren. Maar nu komt het: werden de aardappels ín de schil gekookt, dan bleef het verlies beperkt tot slechts zeven procent. Als je aardappels in de schil kookt, krijg je dus bijna twee keer zoveel vitamine C binnen dan wanneer je ze zonder schil kookt.

Giftige stofjes

Controleer aardappels wel altijd even op groene plekken en uitlopers. In groene plekken en uitlopers zit namelijk de natuurlijke gifstof solanine. Als je hier héél veel van binnenkrijgt, kan het onder andere koorts, braken, lusteloosheid en hoofdpijn veroorzaken. “Maar als je de plekjes ruim wegsnijdt, is er niks aan de hand,” aldus een woordvoerder van het Voedingscentrum. “Door de aardappels op een donkere plek te bewaren, voorkom je de vorming van solanine. Deze stof ontstaat namelijk onder invloed van licht.”

Pesticiden?

Maar hoe zit het dan met de bestrijdingsmiddelen? Daar hoeven we ons volgens het Voedingscentrum geen zorgen over te maken, zeker niet als je de aardappels van tevoren wast. “In de Nederlandse aardappelteelt worden weinig bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt. Als er iets op een aardappel zit, vormt dit geen gezondheidsrisico’s,” aldus de woordvoerder.

Jus of sausje

Schil je toch liever je aardappels? Gooi dan het kookvocht niet weg, maar maak er een jus of sausje van. Zo krijg je de ontsnapte vitamines alsnog binnen.

Beter dan pasta

Wist je dat aardappels vaak beter zijn voor de lijn dan pasta en rijst? De diëtiste vertelt waarom >

Zit er meer suiker in zoete aardappels?

Bevatten voorgesneden groentes minder vitamines?

Ook interessant